Egyre drágább a nemzetközi szállítás, és ezzel egy időben egyre több helyről érkezik a nyomás az eladók felé az ingyenes szállítás bevezetésére. A kicsi és könnyű termékeknél sokszor van megoldás az olcsóbb szállításra.

Korábban már írtam a postai szállításról szóló cikkemben, hogy milyen tényezők befolyásolják az árat, és nagyon nagy részt a regisztrált (ajánlott) küldeményként szállítás dobja meg a szállítási árakat. A könnyű és kicsi termékek nemzetközi postai szállítása alapvetően nem drága, de a legtöbb magyar kézműves eladó félti a csomagot és inkább drágábban szállít és ajánlott küldeményként adja fel a megrendelést. Ezt vagy kifizettet a vevővel vagy sem, de biztos, hogy nem feltétlenül jár jól vele.

A vevők persze szívesen kifizetik a magasabb szállítási költséget (vagy a termék árába beépített költséget) ha nagyon tetszik nekik a termék, viszont sosem lehet tudni, hogy mennyi azoknak a nézelődőknek az aránya, aki a drága szállítás miatt visszakoznak a termék megvásárlásától (és akkor most nem is akarok beszélni az Etsy újításáról, hogy az ingyenes szállítású termékeket fogja kiemelt helyen megjeleníteni). Sokszor hallom eladóktól, hogy “hát, ő csak Fedexszel/ajánlott postával szállít, és sosem panaszkodtak még a vevők, hogy ki kell fizetni a 12-20 dollár/euró szállítási költséget”. Ez pontosan így van, mert a vevők nem fognak panaszkodni, hanem csak nem vásárolnak (vagy sokkal kevesebbet, mint amúgy tennék.)
Sok eladó gondolja azt, hogy minden vevő a megbízható, jó, gyors szállítást szeretné, de ez közel sincs így, ha az előbbi háromszor annyiba kerül, mint egy sokkal lassabb, de cserébe olcsó vagy a termék árába könnyedén beépített és ingyenes szállítási megoldás.

Természetesen ez nagyban múlik a terméken és a célcsoporton, így mindenkinek érdemes tesztelni a szállítási megoldásokat és nézni, hogy növekszik/csökken-e a megrendelések száma, ha több szállítási megoldás közül választhatnak a vevők.

Mitől lehet olcsóbb a szállítás?

Posta
Nem mondok újdonságot, hogy a postai szállítás többnyire olcsóbb, mint a futárral szállítás, így érdemes lehet ezt a szállítási megoldást egyből kínálni a vevők számára.
Válasszanak ők, a vevők egy része mindig az olcsóbbat fogja választani. Itt még lehet akár regisztrált ajánlott küldeményként is küldeni a terméket, sokszor még akkor is olcsóbb, mint mondjuk a Fedex.

Vannak vevők, akik hónapokra előre vásárolnak, számukra nem gond, hogy csak hetek múlva érkezik meg a megrendelés. Néha írnak nekünk vásárlók, és kiderül, hogy a kívánt termékre csak három hónappal később lenne szükségük.

Viszont ha valaki igazán olcsón akar szállítást kínálni, és könnyű termékei vannak, akkor a legjobb megoldás, a teljesen sima (ajánlás nélküli) postai levél.

Az eddigi tapasztalatom, hogy Nyugat-Európába és USA-Kanadába szállítva a csomagok kb. 0,5-1%-a tűnik el (éves szinten, vagyis vannak hónapok amikor ez akár 2-3%, máskor meg szinte nulla) akkor is ha van rajta nyomkövetés és akkor is ha nincs. Vagyis nem jellemző, hogy a vevők visszaéljenek azzal, hogy láthatóan nem lehet a csomag kézbesítését visszaellenőrizni.

Az ajánlva küldés mellett szól még sok eladó számára, hogy van rajta némi biztosítás, így olyan 8-10 ezer forint körüli összeget fizetne a posta egy-egy eltűnt csomag után, akkor is ha nincs rajta értékbiztosítás (pontos összeget most nem tudok fejből, de majd valamikor utána nézek, mert rég volt ilyenre szükségem), ami kárpótlás az eladónak. Viszont megéri valóban? Ez kiszámolható!

Vegyünk példának egy terméket, aminek az eladási ára 10 000 forint szállítási költség nélkül. A nemzetközi ajánlva küldés plusz díja darabonként a Magyar Postánál 1230 Ft (ez még nem a szállítási költség). Fent írtam már, hogy max 1%-a tűnik el a csomagoknak egyes országokba szállítva.
Ha 100 darab ilyen terméket eladsz egy évben, akkor 1 db fog átlagosan eltűnni. Ilyenkor bukod a termék bekerülési költségét (ami legyen 5 000 Ft ennél a terméknél, de remélem inkább alatta), bukod a szállítás költséget (ami az USA-ba egy kis dolognál 1800 Ft), és bukod az ajánlás díját (1230 Ft),  Vagyis ez azt jelenti, hogy a 10 000 forintos termékednél egy eltűnt csomag neked kb 5 000 Ft + 1800 +1230 = 8 030 forint veszteség.
Itt jön az érdekes része a számolásnak:
Mennyire magas a szállítási költséged, a költséget teljes egészében a vevőre hárítod, vagy van kisebb/nagyobb része, amit nem fizettetsz ki vele a szállítással (vagy pedig a termék árába építve)?
Ha akár csak 200 forintot, mint költség magadra vállaltál a szállításból (hogy vonzóbbnak tűnjön a vevők számára), akkor éves szinten 20 000 forintot (100 db* 200 Ft) állsz te a szállítási költségből. Ennyi plusz költséged van, de valójában ez inkább mínusz, mert nem feltétlenül szükséges költségről beszélünk. Ha eltűnik a fenti 1 db csomag ennél a terméknél, akkor neked az 28 030 forint mínusz egy évben. Ebből a postai kártérítés 11 640 forint lesz, vagyis kb 16 ezer forintot buktál egy darab eltűnt csomagnál.
Mi van ha többet, mert mondjuk 500 forintot vállaltál be te a szállítási költségből, hogy kevesebb legyen a végösszeg a vevőnek? Akkor te éves szinte egy csomag eltűnésével együtt 58 030 forintot fizetsz, amiből a posta ugyanúgy csak 11 640 forintot fog megtéríteni, és akkor már kb 46 ezer forint mínuszban vagy.
De mi a helyzet, ha teljes egészében a vevőre hárítod a postaköltséget? Akkor neked a fenti csomag eltűnését kb. pont fedezi a posta kártérítése, viszont itt visszatérünk a cikkem elejére, hogy vajon hány vevőtől esel el a magas szállítási költség miatt.

Vagyis ha nem ajánlva adod fel a terméket, akkor olcsóbb lesz a szállítási díj, és lehet nem kell neked átvállalnod a szállítási költség kis részét (akár 100 forintot sem). Ebben az esetben az eltűnt csomagod még mindig 8 030 Ft veszteség, viszont nincs más veszteséged. Amennyiben 100 forintnál nagyobb összeget átvállalsz a szállítási összegből egy a fenti példához hasonló termék eladásakor, nem éri meg külföldre ajánlva küldened a Magyar Postával.

Tudom, hogy sokan félnek, hogy mit kell olyankor kezdeni a vevőkkel, ha mégis eltűnik a csomag, és kellemetlennek érzik a szituációt. Nyugodj meg, teljesen normális dolog, hogy a postán (bármelyik országban) eltűnnek csomagok, és ezt szinte mindenki tudja, aki szokott online vásárolni. Ilyenkor az a fontos, hogy megnyugtasd a vevőt, hogy hamarosan megkapja a csomagot. Én ebben az esetben általában felajánlom, hogy elküldöm expressz szállítással újra a terméket gyorsan, mert még mindig jobban járok így (mert legalább az elveszett termék bekerülési költsége és a szállítás visszajön, vagyis nem lesz veszteségem), mintha inkább törölné a rendelést a vevő és vissza kéne fizetnem az árát a szállítási költséggel együtt.

Mi a helyzet a drágább termékekkel?

A drágább termékeknél ugyanúgy ki kell számolni, hogy mennyibe kerül, ha eltűnik a csomag. Ha az eladó által esetleg átvállalt szállítási költség rész éves szinten magasabb a termék eltűnésekor keletkező veszteséggel (bekerülési költség plusz szállítási költség), akkor még a drága terméket sem éri meg feltétlen ajánlva küldeni.

Általában egyébként a drága és könnyű termékeket sokszor már jobban megéri futárral küldeni, de sokszor érdemes meghagyni a lehetőséget a vevőknek itt is a választásra. Itt persze az eladóknál már más szempontok is felmerülhetnek, mert van, aki a magasabb szállítási árakkal próbálja a célcsoportot szűkíteni, mivel nem akar az árral problémáző vevőkkel foglalkozni, de ehhez azért már sok megrendelés kell 🙂

Mikor lesz magasabb az eltűnesek aránya, és mikor kell erre figyelni?

A fent említett 0,5-1% eltűnési arány a gazdag nyugati országokba érvényes. Vagyis, aki nem ezekbe az országokba szállít, ott már több csomag is elveszhet. Vannak ráadásul országok, ahova szinte mindig csak ajánlva érdemes küldeni (ezek főleg a régi keleti blokk országai).

USA-ban gyakoriak a nagyobb természeti katasztrófák, ilyenkor felborul a postai szállítások rendje is, így ezekben az időszakokba nagyon sok levél kallódik el. Ilyenkor azt szoktam javasolni, hogy aki teheti, átmenetileg inkább használja a futárral kézbesítést.

CN22, vámáru nyilatkozat

Postával küldéskor szükséges lenne a CN22-es vámáru nyilatkozatot a csomagra tenni az EU-n kívüli országokba, és az értékét feltüntetni. Ez viszont vonzóbbá teheti a csomagot a tolvajoknak, ha drága dolog van benne. Viszont mivel pl. az USA-ban nagyon magas a vámmentességi értékhatár, így nincs igazából szükség rá, így ha az itthoni postai alkalmazott nem erőszakoskodik, akkor nem kell rátenni, ha levélként küldjük a csomagot, és így kevésbé tűnnek el. Ezzel kapcsolatban, ha még nem tetted, akkor mindenképpen olvasd el ezt a cikkemet, mert nagyon nem mindegy melyik országba megy a megrendelés.

Futár vs posta

Több cikkemben is írtam már, hogy a postai szállítás nem mindig olcsóbb, mint a futárral szállítás. Érdemes elkészíteni a szállítási táblázatot (erre itt találsz leírást), ahol a termékeknek meg kell nézni, hogy mennyi a szállítási költsége a különböző megoldásokkal. Itt gyorsan látszik, hogy mikor melyik éri meg. Például Svájcba szállítani sokszor olcsóbb futárral mint postával.

Oké, de mi a helyzet a nehezebb termékek szállításával?

Erre ebben a cikkben nem igazán akarok most részletesen kitérni. Általánosságban elmondható, hogy nehezebb terméket földi szállítással érdemes szállítani, mert jóval kedvezőbb, mint a légi szállítás, így érdemes olyan szolgáltatót választani, akinél van erre lehetőség. Közép-Európába szállításhoz érdemes mindenképpen megnézni a DPD ajánlatát. Tengerentúlra már nehezebb a helyzet, mivel minél nagyobb és minél nehezebb egy csomag, annál drágább. De ezek nem csak együtt, hanem külön-külön is számítanak, így vannak termékek, amiknek annyira magas lenne a szállítási költsége, hogy érdemesebb elsősorban európai piacra értékesíteni, vagy nagy mennyiségben és viszontleladókon keresztül árulni.

Záró megjegyzés még, hogy vannak még alternatív nemzetközi postai szolgáltatók, amik még olcsóban küldenek leveleket, mint a posta. Ezekről egy későbbi cikkemben írok.

…..

Van több Facebook csoportom, ahova segítségért tudsz fordulni vagy csak tanulni a többiek tapasztalataiból. Egy általános csoport külföldi értékesítéssel kapcsolatban, ahol mindenről kérdezhetsz, amit itt az oldalon olvasol.
Ha Etsy bolt nyitásán gondolkodsz vagy van már Etsy boltod, akkor lépj be az Etsy boltokat segítő csoportomba a Facebookon.
Az Amazon Handmade boltokat segítő csoportot pedig itt találod.

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető. Nem sok levelet küldök, tényleg csak a legfontosabbakról.