A leggyakoribb kérdések egyike, hogy az Etsyn értékesítéshez szükséges-e vállalkozás. A válasz igen, de azért vannak kiskapuk az elindulásnál. Gyorsan tisztázzuk, hogy mit is jelent ez, mert a legtöbben úgyis erre kíváncsiak.

Szükséges a vállalkozás
Ha bármilyen terméket megrendelésre készít valaki, vagy haszonszerzés céljából ad el (akkor is ha nem is nagyon van haszna rajta), az üzletszerű (gazdasági) tevékenységnek számít, így számlát kell adni utána, és adózni. Vagyis onnantól, hogy az Etsyre a termék mint saját készítésű termék kerül fel és megveszi valaki, számlát kell róla adnod.

Nem feltétlenül szükséges vállalkozás, ha valaki régi dolgokat árul
Az  Etsyn van vintage kategória, ahol minden 20 évnél régebbi (nem saját) termék eladható, ami belefér az ingó tárgy értékesítésbe, és egy ideig nem kell róla számlát adni. Ha rendszeres ez a tevékenység, vagy elég egy bizonyos összeget évente, akkor persze ez is üzletszerűnek számít. Itt találtam egy jó kalkulátort, ami megmondja, hogy a nem üzletszerű tevékenység során értékesített tárgyak (vagyis ingóságok) után kell-e a adózni, vagy az éves jövedelembevallásban bevallani az ilyen módon szerzett bevételt.

Elindulás az Etsyn vállalkozás nélkül

Ahhoz, hogy az Etsyn elkezdjen valaki értékesíteni még nem szükséges vállalkozás. Létre lehet hozni a boltot, feltenni a termékeket, akár hirdetni is őket, mint magánember. Közben persze tájékozódni kell, hogy milyen adózási megoldások vannak, ha elkezdenének jönni a megrendelések, és látszik, hogy van a termékekre kereslet, akkor tudja az illető, hogy milyen vállalkozási forma lenne számára ideális, ami az éppen aktuális élethelyzetének és az eddigi eladásai után jónak tűnik.

Aztán körbe kell kérdezni ismerősök között, hogy van-e, akinek van vállalkozása már és adott esetben vállalná, hogy az első néhány eladást az ő vállalkozása keretében értékesítsed (vagyis ő ad számlát), amíg kiderül, hogy van a termékekre érdeklődés és te is vállalkozó leszel vagy adószámos magánszemély.

Az első pár terméknél sokan azt is bevállalják, hogy feketén értékesítik és ha a NAV érdeklődne, akkor azt mondják, hogy csak ingóságot értékesítettek (mert letiltható az eladott termékek listája, így kívülről senki sem tudja megmondani mit adott el). A vevők szinte soha nem kérnek számlát, így erről az oldalról nem sok rizikója van.

Adózás, cégforma

Teljesen egyedi, hogy nekünk eladóknak melyik vállalkozási és adózási forma éri meg, mert ez függ az értékesített termékek árától, mennyiségétől (vagyis, hogy mennyi bevételünk van), a költségektől, illetve, hogy mi ezt a tevékenységet milyen munka/gyes/egyéb mellett végezzük, így nincs univerzális megoldás rá, hogy melyik adózási forma megfelelő az Etsy-n árusításhoz. Elképzelhető, hogy eleinte elegendő adószámos magánszemélynek lenned, és csak később váltani más adózási formára, ha már látszik, hogy milyen bevétel van az eladásokból. Lehet érdemes egyéni vállalkozóvá válni és szezonon kívüli időszakban meg csak szüneteltetni azt. Az adószámos magánszemély létről vagy hogy mi lehetne helyette ezt a videót mindenképpen nézd meg.

Amennyiben valaki most kezd csak vállalkozni, akkor javaslom, hogy egyeztessen egy könyvelővel ezekről.
Akinek nincs még saját könyvelője, az szerezzen, mert kelleni fog. Ehhez kérdezze meg ismerőseit vagy más árusokat, hogy tudnának-e könyvelőt ajánlani, és kérjen egy személyes megbeszélésre lehetőséget. Olyan könyvelőt válassz, aki szimpatikus, mert csak így lesz jó a közös munka.
Létrehoztam egy Facebook csoportot, ahol Etsyben is jártas könyvelőket szeretném összehozni a könyvelőket keresőkkel, így akinek ez aktuális, az itt tud csatlakozni: Etsy bolt könyvelése.
Jó ötlet a Facebook KKV Üzleti csoportjában is könyvelőt keresni.

A legtöbb könyvelővel az első megbeszélés ingyenes, de azért érdemes rákérdezni, hogy mennyibe kerül ez, hogy ne érjen meglepetés, ha mégis elkér ezért pár ezer forintot. Lehet nem lesz fix könyvelője mindenkinek (nem mindig van rá szükség), de érdemes egyel mindenképpen megismerkedni és megállapodni, hogy milyen áron vállal alkalmi tanácsadást, ha mondjuk valamilyen speciális kérdésünk lenne (mert biztosan lesz ilyen).

Számlaadás az Etsyn

Az üzletszerű tevékenységet folytató eladónak az eladás után számlaadási kötelessége van, a megvásárolt termékekről és a szállítási költségről számlát (nem nyugtát, kivéve akiknek a jogszabályok ezt külön megengedik) kell kiállítani. A számlán pontosan akkora összeg kell hogy szerepeljen, mint amit a vevő fizetett, a pénznemnek pedig ugyanazt kell írni, mint amit a megrendelésen látunk (ami az Etsy boltunkban beállított pénznem). Ha kézzel állítjuk ki a számlát, akkor rá kell írni, hogy a devizában megadott összeg mennyi forintban a hivatalos napi MNB árfolyam alapján (az online számlázók ezt alapból ráteszik a számlára, ott nem kell erre külön figyelni).

Az Etsy a levont díjakról és jutalékokról számlát állít ki (ezek havi bontásban itt tölthetők le). A jutalékokat a befolyó bevételekből az Etsy egyből levonja, ha nincs rá elegendő bevétel, akkor azt hó közben bankkártyával rendezhetjük. A jutalékokra és díjakra az Etsy pluszban felszámítja az áfát, kivéve ha rendelkezünk közösségi (EU) adószámmal (az áfát automatikusan rászámolja a fizetendőre, ezzel külön dolgunk nincs.). A közösségi adószámot itt lehet megadni.

Számlaadás digitális termékeknél az Etsyn

A digitális termékekről ugyanúgy kell számlát kiállítani, hiszen el kell tudnunk számolni a bejövő pénzzel, viszont itt a számlát már nem a vevőknek kell kiállítanunk, hanem az Etsynek, mivel ő számít tartalomszolgáltatónak. Az erre vonatkozó NAV állásfoglalás itt található. Ez mindenképpen könnyebbség az eladóknak, mivel így nem egyesével kell az (adott esetben tömeges) eladások után a számlákat kiállítani. A vevő felé az Etsy állítja ki a számlát a vevőnek, ami az le tud tölteni a vásárlási oldalon. A számlát úgy tudja letölteni, hogy a vásárlás oldalon jobb oldalt a View Receipt (számla megtekintése) gombra kattint, majd a megnyíló új oldalon legörget a fizetési részletekre, és ott a View official invoice  linkre kattint. Ekkor bejön egy az országa szabályainak is megfelelő hivatalos számla.

EU vásárlóknál a digitális termékekre az Etsy rászámolja az áfát automatikusan és a vevővel ki is fizetteti (és az Etsy elintézi az ehhez kapcsolódó adminisztrációt, továbbítja a pénzt az országok felé), ezért az eladó azt az összeget nem kapja meg, mindegy hogy áfás vagy áfamentes az eladó. A kiállított számlára ezért nem kell ráírni ezt a plusz felszámított áfát.

Fontos linkek az Etsy adózáshoz kapcsolódóan

A cikkben megjelent információk valódiságával kapcsolatban nem vállalok semmilyen felelősséget, a tartalmával kapcsolatban minden olvasó egyeztessen a saját könyvelőjével.

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető. Nem sok levelet küldök, tényleg csak a legfontosabbakról.

Van több Facebook csoportom, ahova segítségért tudsz fordulni vagy csak tanulni a többiek tapasztalataiból. Egy általános csoport külföldi értékesítéssel kapcsolatban, ahol mindenről kérdezhetsz, amit itt az oldalon olvasol.
Ha Etsy bolt nyitásán gondolkodsz vagy van már Etsy boltod, akkor lépj be az Etsy boltokat segítő csoportomba a Facebookon.
Az Amazon Handmade boltokat segítő csoportot pedig itt találod.

Összesen
20
Megosztás