Mi a print on demand

Hallottál már a print on demandról? Előző évek nagy trendje volt ez a fajta gyártási és értékesítési megoldás, ami még mindig aktuális, és minden kreatív iparban dolgozó eladónak érdemes ismernie, így ebben a bejegyzéseben ezt mutatom most be.

A print on demand (továbbiakban PoD) szó szerint igény szerinti gyártást jelent, de szerintem inkább az egyedi, kiszervezett gyártás jobban leírja, hogy miről van szó. A Print on demand úgy működik, hogy az eladó kiválaszt pár terméktípust (pl. póló, bögre, papucs, sportruházat, faliképek, stb), amire egyedi grafikát/mintát/feliratot készít, és ezt az egyedi mintával ellátott terméket eladásra kínálja az interneten. Ha a terméket egy vevő megvásárolja, akkor az eladó megrendeli a terméket egy gyártó cégtől, aki legyártja azt az egyetlen darab terméket abban a formában pár nap alatt, és postázza is a vevőnek. Vagyis maga a gyártás akkor történik csak, amikor a vevő már megvette és kifizette a terméket, így nincs egyáltalán készlet és előzetes gyártási költség, ami az eladót terheli. A folyamat során maga az eladó lehet, hogy sosem látja kész termékként a saját termékeit, mert ő sem a gyártásban sem a postázásba nem vesz részt. Bár a termékek teljesen egyedi darabok, a gyártó mindössze pár nap alatt így is el tudja készíteni azokat.
Az eladó feladata a termék megtervezése és adott esetben az értékesítése (de ez utóbbi nem is minden esetben hárul rá, van ahol maga a gyártó intézi azt is).

Nagyon sokféle PoD termék létezik, felsorolni is nehéz, szinte mindenre van már gyártó: bögrék, pólók, pulóverek, nadrágok, fürdőruhák, sapkák, kalapok, táskák, cipők, napszemüveg, kutyacuccok, jógamatrac, kulacs, képek, párnák, ékszerek, stb

A gyártók több földrészen helyezkednek el, és sok cégnek minden földrészen vannak gyárai/partnerei, így a vevőhöz legközelebbi helyen készítik el a terméket, így csökken a szállítási idő és a szállítási ár, így a vevők sokszor nem is veszik észre, hogy maga az eladó akár több ezer kilométerre él tőlük.

Nézzük pár konkrét példát és a folyamatot

1. Saját táska márka

Adott egy eladó, aki kitalálta, hogy hátizsákokat fog árulni saját márka alatt saját mintákkal. Mert ilyesmiben gondolkodott rég óta és mert senki sem kínál ilyet a környékén. Eddig nem mert belevágni, mivel macerás a táskák varrása, nyomása, és neki nincs arra pénze, hogy nagyobb mennyiséget legyártson előre.

De ebben a PoD konstrukcióban ez már nem gond, így kitalálta, hogy saját webshopon meg a közösségi médián keresztül fogja a termékeket értékesíteni. Vagy az is lehet, hogy már értékesít saját termékeket, de szeretné bővíteni azokat ezzel a termékcsoporttal.
Keres tehát egy PoD gyártó céget, aki táskákra (is) specializálódott. Terméktípustól függően néha nagyon sok céget is lehet találni, van, amikor meg csak kevesebbet.

Kinézte mondjuk, hogy ilyen táskákat szeretne egyedi mintával árulni:

Talál egy céget, aki ilyen táskákat készít, gyors az elkészítési idő is (pl: 6-8 munkanap alatt legyártják a teljesen egyedi terméket), és az ára is elfogadható számára.

Következő lépésben letölti a táska nyomtatási mintáját, ezt alapján tudja megcsinálni a mintát, amit a gyártó a táskára tesz. Ennél a terméknél ez pl. így néz ki.

Ilyenkor a minta fájlokba csak be kell illeszteni a kiválasztott mintát, és ezek alapján fogják a terméket elkészíteni. Utána a fájlokat fel kell tölteni a gyártó rendszerébe és az szépen összerak abból digitálisan egy látványtervet, hogy fog kinézni a végleges termék. Például most csináltam ezt a táska mintát, a lenti képet meg a gyártó készítette hozzá digitálisan:

Ezzel igazából kész is van a termék, ugyanis ez alapján a nyomtatási fájl alapján (amiből a fenti fotó is készült) már el tudja készíteni ezt a terméket a gyártó, de egészen addig nem kerül gyártásra, míg azt valaki meg nem rendeli. Mivel online értékesítésről van szó, így nem is derül ki, hogy a termék igazából fizikailag még nem is létezik, mert mindenképpen fotók alapján rendeli meg a vevő.

De nyugodtan lehet teljesen egyedi, akár névre szóló termékeket is készíteni a vevőnek, mert a gyártónak mindegy, hogy milyen mintát nyom az anyagra a varrás előtt, és minden terméket egyesével készít.
Mivel ennyire könnyű egy terméket “elkészíteni”, nincs egyáltalán készlet és előzetes gyártási költség, ezért nagyon nagy választékot lehet ebből a termékből kínálni, hiszen ez egy virtuális katalógus addig, amíg az adott darabot valaki meg nem veszi. Ezek miatt az eladó nagyon könnyen tud ebben a térékkategóriában akkora választékot kínálni, ami a piacon meghatározó márkává teheti egy célcsoporton belül.

A gyártás folyamata nem az eladót terheli, nincs készlete, nincs a termékhez kapcsolódó gyártási költsége, az egész táskamárka létrehozása “csak” tervezési és értékesítési feladat. Az értékesítést végezheti saját webshopon vagy online piactéren is (például az Etsyn, Amazonon, de akár a Meskán is lehet el tudja adni).

Nézzünk egy másik példát:

2. Bevétel termékeladásokból

Legyen egy másik eladónk, aki a PoD értékesítésből szeretne megélni. Mindegy neki milyen terméket árul és milyen mintával az a lényeg, hogy eladja és abból bevétele legyen. Ő nem akar márkát építeni, otthon a számítógépe mögött akar dolgozni, és csak a tervezéssel és eladással akar foglalkozni úgy, hogy az ne legyen nagyon sok munka, és meg tudjon élni belőle. A termékgyártáshoz nem ért, nincs is eszköze hozzá, és nem is akar foglalkozni vele.
Körbenéz az interneten, hogy hol és milyen termékekre van igény, és milyen értékesítési csatornák vannak ehhez. Például nagy követő bázisa van már közösségi médián és azon keresztól akar eladni. Vagy Etsy boltot akar nyitni és azon keresztül értékesíteni olyan dolgokat, amiknél látszik, hogy van rá igény, de kevés másik eladó kínálja.

Kitalálta, hogy mondjuk a gót stílusú nőknek akar ajándéktárgyakat eladni. Bögréket, pólókat, ruhákat és kiegészítőket árul majd a célcsoportnak megfelelő mintákkal és szövegekkel.

A termékei nagy részét sosem látja a valóságban, nem is akar maximum terméktípusonként egy-egy mintadarabot rendelni, utána már kidobott pénznek tekinti azokat. A termékképekhez ilyen és hasonló digitálisan készült termékfotókat használ (mockupokat), amiket megvásárol, így valóban nincs szüksége magukra a kész termékekre sem a fotózáshoz:

A munkája nagy része kutatómunka, hogy megtudja mik azok a termékek, amiket érdemes kínálni, utána a termékekhez a mintát könnyen elkészíti. A termékekre kerülő mintákat nem ő terevezi, mert nem grafikus, hanem megvásárolja pár euróért ezeket csomagban, mint például ezt:

Nagyon sok terméket tervez, hogy minél jobban lefedje a célcsoportja igényeit és minél könnyebben belefussanak a vevők a termékeibe.

Rájött, hogy a legjobb eladási felület számára az Etsy és a saját közösségi média felületei, amin keresztül is az Etsy boltjába irányítja a vevőket. Az Etsy boltja össze van kötve a PoD gyártó rendszerével, a rendelések továbbítódnak a gyártóhoz, ami intézi azokat automatikusan, az eladó “csak” az ügyfélszolgálatot tartja fenn és az új termékek tervezésével foglalkozik (és persze folyamatosan keresi az új termékötleteket és figyeli a trendeket).

3. Ajándéktárgyakból passzív jövedelem

Legyen egy harmadik eladónk, aki passzív jövedelmet szeretne, és ehhez a print on demand értékesítést szeretné használni.
Az eladó egy grafikus, vagy fotós, vagy csak olyan személy, aki ért a grafikai szoftverekhez, és látja, hogy mi menő a világban. Nem akar sem az eladással sem az gyártással foglalkozni, csak valamennyi passzív bevételt szeretne.

Kiválaszt egy olyan print on demand gyártót, aki nem csak a gyártással, hanem a saját felültén az értékesítéssel is foglalkozik (pl. a Redbubble), felteszi a grafikáit különböző termékekre (pólókra, párnákra, faliképekre), és azok megjelennek a gyártó online piacterén.

Olyan is lehet, hogy nem is a saját grafikáit használja, hanem megvásárolja mások mintáit, és azokat alakítja át.

Az eladó reméli, hogy tetszeni fognak a vevőknek a termékei, és azokat vásárolják majd meg, ami után jutalékot kap. Neki a továbbiakban nincs dolga, várja, hogy valaki megvegye a grafikájával/fotójával ellátott terméket és megkapja utána a jutalékot. Ha akarja segítheti a termékek eladását azzal, hogy marketingeli a termékeit (például saját közösségi média oldalakon), ebben az esetben több bevétele lesz, de ha nem akarja akkor is lehet, hogy lesz egy kis bevétele az eladásokból.
Nem ebből fog megélni, de kiegészítő keresetnyi összeget meg tud így is keresni.

Főleg ez a három típusú eladó jellemző a print on demand kapcsán, ezekből az első kettő eladó az, aki meg is tud élni belőle. Az ő munkájuk nagy részét nem is a termékek tervezése, hanem az értékesítés teszi ki. A PoD termékek általában saját márka alatt webshopban (azoknak, akik már követőbázissal rendelkeznek), vagy online piactereken értékesíthetőek jól.

Print on demand előnyei

  • Nem kell a gyártással foglalkozni
  • Nem kell szállítással foglalkozni, mert a gyártó postázza a terméket a nevünkben
  • Nincs készlet, nem áll a pénz a termékekben
  • Óriási mintaválasztékot lehet tartani

Print on demand hátrányai

  • Nem lehet a termékeket jobban testreszabni, csak a minta változtatható. Ha másféle terméket szeretnénk, akkor másik terméktípust, vagy akár másik gyártót kell találni. Pl. nem lehet egy plusz kis fodrot a ruhára pluszba rátetetni.
  • Mivel a gyártás nem nálunk van, és csak kis tételben történik, ezért a gyártási költség viszonylag magas. Emiatt többnyire a nyereség kicsi a termékeken, mert a legtöbb esetben a versenytársak árához kell igazodni.
  • Nagyon sok konkurencia van egyes termékcsoportokban, így vannak olyan termékek, ahol nehéz az elindulás és komoly kutatómunka szükséges.

Kinek ideális a PoD gyártás és értékesítés

Azoknak, akik szeretnének termékeket eladni, és saját kreatív (grafikai, fotós) anyaggal rendelkeznek, vagy képesek mások által készített anyagok szerkesztésére (felhasználói szinten tud képszerkesztő programokat kezelni pl. Canva vagy Photoshop) hiszen itt egyedül a mintákra van szükség a vállalkozáshoz, amik lehetnek akár szövegek vagy megvásárolható minták is.

Mostanra elég sok PoD eladó van már a piacon, azonban ez nem jelenti azt, hogy már telített lenne a piac. Vannak persze termékkategóriák, ahol nehéz már az indulás, de a megfelelően megválasztott réspiacot megtalálva sikeres eladó lehet most is egy új eladó.

Ha érdekel a téma, akkor javaslom, hogy nézd meg a Bevezetés a Print on demand világába online tanfolyamom, ami segíteni tud az elindulásban. Szó van benne, hogyan kezdj hozzá, milyen ismertebb gyártók vannak, hogyan érdemes PoD gyártót választani, hogyan érdemes árazni és hogy megy a számlázás, honnan lesznek mockupjaid és mintáid. A kurzus anyaga a korábbi Print on demand workshopom anyaga kiegészítve még plusz információkkal.
A print on demandhoz értékesítéshez szükséges kutatómunkát a Keresőoptimalizálás az Etsyn tanfolyam mutatja be lépésről lépésre, ami segít abban, hogy megtaláld, hogy mik azok a termékek, és célcsoport, amikkel érdemes PoD értékesítésbe kezdeni az Etsyn.

 

…..

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető. Nem sok levelet küldök, tényleg csak a legfontosabbakról.

Van több Facebook csoportom, ahova segítségért tudsz fordulni vagy csak tanulni a többiek tapasztalataiból. Létrehoztam egy csoportot a Print on demand értékesítéshez, itt találod.
Ha Etsy bolt nyitásán gondolkodsz vagy van már Etsy boltod, akkor lépj be az Etsy boltokat segítő csoportomba a Facebookon.