Csinálhatnék drága tanfolyamot, amiben leírom, hogy mit csinálj, hogy sok követőd legyen, de úgy döntöttem, hogy inkább elmondom ingyen Instagram kurzus helyett, mert szeretnék segíteni neked.

Fontos közlemény előszóként: Aki már követ, az tudja, hogy az oldalon szinte kizárólag nemzetközi piacralépésről írok. Ezért ennek a cikknek a tartalma is a nemzetközi megoldásokra vonatkozik, a magyar Instagram helyzet ettől eltérő lehet, mivel a magyar piac kicsit másképp működik.

Nem kell tanfolyamokat elvégezni, és tanácsadóhoz fordulnod, most ingyen elárulom neked a titkot, hogy lehet sok Instagram követőd és hogy tudsz nemzetközi vásárlókat szerezni a platformon keresztül.

Az Instagramot ma már vélhetően nem kell a designereknek, tervezőknek és kézműveseknek bemutatni. Egy nagyon izgalmas platform, ami a márkaépítésre tökéletes lehet a vállalkozások és márkák számára, főleg, mert a Facebookon ma már egyre inkább csak a Messengert és a Csoportokat használják az emberek.

A legtöbb Instragram marketing tipp persze abból áll, hogy posztolj rendszeresen, legyen változatos a tartalom (huhú letölthető tematika naptár, mikor mit posztolj!), legyenek jók  a feltöltött képek, generálj aktivitást kérdésekkel, használd a megfelelő hashtageket, figyelj a tiltott hashtagekre stb.

De vajon tényleg ezekre van szükség, a menő Instagram oldalhoz?

Hogy könnyebb legyen megérteni, ezért most a példa kedvéért az Instagram profilodra tekints úgy, mint egy óriási üveges bolti kirakatra, ami egy új sétáló utcán van a város közepén, és ahova az emberek még nem szokták meg, hogy el lehetne menni. De ott vannak egy sarokra, mert a párhuzamos utcában van a bolt, meg a piac, meg a mozi meg a kávézók, csak nem jut az embereknek az eszébe, hogy sétálniuk kéne még 50 métert, hogy meglássák a te kirakatodat is. Ilyen esetben hiába rendezgeted a kirakatod, hiába cseréled a legjobb árura a boltban lévő tárgyakat, és hiába írod ki, hogy akció, mert senki nem jár arra így nincs aki egyáltalán benézzen a kirakaton. Az sem segít, hogy teleszórod szórólappal a környék postaládáját, mivel alapvetően az emberek nem nézik meg ezeket a szóróanyagokat.

Lefordítva ez azt jelenti, hogy hiába van egy szépen vezetett Instagram profilod tele szép képekkel, változatosan, az emberek nem fognak elmenni az oldaladra, mert nem ismernek. A hashtagek sem segítenek a legtöbb esetben, mert őszintén, te milyen gyakran keresel hastagek alapján az Instagramon? Tudod ki nézegeti a hashtageket?

  • aki valamilyen klubban aktívan benne van és keresi a hasonló érdeklődésűeket. Pl. állata van és aktív kisállatos életet él vele, valamilyen speciális kisgyerekes csoportba tartozik, ritka vagy különlegesebb a hobbija.
  • tinik, akik szeretik a világmegváltó szép üzeneteket kitenni a naplementés háttérre
  • nyereményjáték vadászok
  • feltörekvő influencerek
  • mindenki, aki el akar adni valamit az Instagramon

Ha te nem ezeknek a célcsoportoknak akarsz valamit eladni, akkor teljesen fölösleges a hastagoktól komoly eredmény elérni. Viszont ha pl állatfelszereléssel, speciális gyerekjátékkal, famegmunkálásssal, különleges sportkiegészítővel, vagy egyéb ritka hobbival foglalkozol, esetleg a többi eladó (pl kézművesek, fotósok stb) a célcsoportod, akkor nem lesz nehéz dolgod az Instagramon követőket szerezni akár ingyen is.

Mi akkor az Instagram titok, amitől sok követőd lesz?

Nagyon sajnálom, de nincs Instagram titok, nincs trükk, amivel sok valódi követőt lehet ingyen önmagában a felületen szerezni. Hiába állít bárki bármit, az mind csak azért van, hogy megvedd a tanfolyamot, kifizesd a pénzt a kurzusra. Lehet hirdetni, lehet promóterekkel dolgozni, de ingyen csak nagyon kevés és speciális célcsoportból (lásd fentebb) tudsz majd követőt szerezni. Azok a tanfolyamok, amik azt ígérik, hogy ingyen, hirdetés vagy promóció vagy más felületről oda irányuló marketing nélkül követőket és új vásárlókat tudsz szerezni, egyszerűen nem mondanak igazat.

Lehet lájkolgatni ismeretlen emberek képeit meg bekövetni őket remélve, hogy majd visszakövetnek, de ez sem jó megoldás, mert max átmenetileg lesz több követőd, meg ők szinte sosem lesznek vásárlóid.

Amit meg kell érteni, hogy az Instagram elsősorban nem arra van, hogy követőket szerezzen rajta egy kézműves vagy design vállalkozás, hanem hogy a meglévő és a márkát már ismerő célcsoportot elérjük és nekik információkat átadjunk. Vagyis az Instagram tökéletes a már meglévő követőink figyelmének a fenntartására, de nem jó platform újak szerzésére.

Követőszerzési trükkök helyett ezek hoznak valódi eredményt

Hogyan lehet akkor az Instagramra követőket szerezni? Természetesen a legkézenfekvőbb dolog, ha fizetünk érte. A hirdetésben az a jó, hogy jól belőhető a célcsoport, könnyen lehet így sok új követőt szerezni.

A másik megoldás, hogy dolgozunk azon, hogy a célcsoport olyan felületen találkozzon a termékünkkel/márkánkkal, ahol valóban látja és olvas ezekről. Ha látja, ajánlják mások, akkor el fog menni az Instagram oldalra és ha tetszik neki, akkor követni fogja. Például be kell kerülni a médiába, blogokba. Kampányképeket készíteni és releváns újságokba, a témával foglalkozó blogoknak elküldeni őket. Részt venni játékokban stb. Pinterestre feltenni a termékeinket. Vagy nagyon jól népszerűsíthető az Instagram profil (és valójában a márka/termék) influencerekkel. Ez lehet ingyenes, barter vagy fizetős is.

A lényeg, hogy sok olyan emberhez eljusson a márka és a termékek, akik potenciálisan a célcsoport. Ha nekik tetszik a márka, akkor önként, mindenféle Instagrmon tett erőfeszítés nélkül is be fognak követni. Ilyen módon még úgy is növekszik az Instagram követők száma, ha éppen napokig, hetekig nem is kerül fel új tartalom az Instagram oldalra.

De vajon tényleg az Instagram az új Facebook?

Igen, de ebben az esetben a válasz az, hogy ‘Sajnos igen’. Ugyanis, ahogy ma már a Facebookon sem tudják az oldalak a saját követőiket sem ingyen elérni (fizetni kell, hogy mindenkinek megmutassa a posztot), és már lassan ez van az Instagramon is, így szerintem zsákutca az Instagramra fordított pénz és energia, ugyanis ugyanúgy csak azért dolgozunk az Instagramon, hogy majd később fizethessünk, hogy a saját követőink láthassák a bejegyzéseinket. Emellett az Instagram már most is túlterhelt reklámokkal, az emberek nem szeretik, és ha nem talál valami megoldást erre ki a szolgáltató, akkor hamarosan másik platformra fognak költözni a felhasználók.

Milyen alternatívák vannak az Instagram helyett?

Pinterest
Általánosságban elmondható, hogy a design, divat és kézműves termékek ingyenes népszerűsítésére és külföldi vevők elérésére a leghatékonyabb felület a Pinterest. Ez az egyedüli platform, ahol a korábban feltöltött tartalom évekkel később is elérhető, nem veszik el a hírfolyamok süllyesztőjében és bármikor újra előkerülhet és vásárlást generálhatnak. Plusz ez az egyetlen felület, hol nem feltétlenül mi fogjuk a saját termékeinket népszerűsíteni, hanem megteszik majd ezt helyettünk mások is. A Pinterest viszont nagyon más közösségi média felület, mint a Facebook vagy az Instagram, teljesen más jellegű használatra van szükség, más stratégiát igényel, hogy célt érjen el vele egy márka. Csak úgy feltöltögetni stratégia nélkül nem elegendő, mert pont az ellenkező hatást érhetjük el vele. Sajnos magyar nyelven nem nagyon találtam még jó leírást erről, de angolul vannak ilyenek. (Frissítés a cikkel kapcsolatos hozzászólások miatt: természetesen itt is van, akinek nem igazán jó a Pinterest, vagyis kivételek mindig vannak, ezért kezdtem az “általánosságban” kifejezéssel.)

Tartalommarketing, e-mail marketing, egyes termékeknél keresőoptimalizálás
A másik alternatíva továbbra is a tartalommarketing és az ahhoz kapcsolódó közösségi média marketing, és az e-mail marketing. Ezeknek mindenképpen előnyük, hogy a saját felületünkre, saját adatbázisunkba tereljük az érdeklődőket, így később közvetlenül, külön hirdetési költség nélkül tudjuk elérni őket, és nem vagyunk kitéve már a szezonális hullámzásnak sem.

Elnézést

A cikk címe és az eleje félrevezető, amiért elnézést kérek. Próbáltam ugyanúgy fogalmazni, ahogy a hasonló cikkek és tanfolyamok hirdetik magukat, hogy látható legyen milyen könnyű megvezetni az olvasót. Nagyon szeretném, ha a jövőben az ilyen tanfolyamokra kicsit szkeptikusabban tekintene mindenki, ugyanis a márkaépítésre és a nemzetközi eladásokra nincs instant gyors megoldás, ez mindenképpen sok idő és/vagy sok pénz.

Természetesen vannak jó Instagram tanfolyamok, mert nem minden tanfolyam állítja magáról, hogy eladásokat és vevőket hoz majd. Egyetlen kérdést azért érdemes feltenni mindenkinek, hogy a Facebook oldalak elérése (követőknek megmutatott bejegyzések) alapján és az alapján, ami felé az Instagram halad, vajon tényleg érdemes az Instagramba fektetni az energiát?

Szívesen látom véleményed itt hozzászólásban, vagy a Facebook oldalamon.

…..

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető. Nem sok levelet küldök, tényleg csak a legfontosabbakról.

Van több Facebook csoportom, ahova segítségért tudsz fordulni vagy csak tanulni a többiek tapasztalataiból. Egy általános csoport külföldi értékesítéssel kapcsolatban, ahol mindenről kérdezhetsz, amit itt az oldalon olvasol.
Ha Etsy bolt nyitásán gondolkodsz vagy van már Etsy boltod, akkor lépj be az Etsy boltokat segítő csoportomba a Facebookon.
Az Amazon Handmade boltokat segítő csoportot pedig itt találod.

 

 

 

Összesen
92
Megosztás