Futárcéggel szállítani külföldre egyszerű, kényelmes és gyors. Viszont többnyire rendkívül drága. Vagyis mindenki azt hiszi, hogy nagyon drága, de ez nem feltétlen igaz.

Gyorsan szögezzük le, hogy a futárcéggel csak akkor érdemes dolgozni, ha leszerződünk velük. Ha “utcáról esünk be”, akkor rugalmatlanok és valóban drágák. Nekik az az érdekük, hogy egy-egy partner sokat szállítson, így az egyszeri vevőket nem igazán kedvelik. Állításuk szerint sok vele az adminisztrációs munka, és a problémák többsége is az alkalmi partnerekkel jelentkezik, így rendkívül magasra emelik az alapdíjukat, amivel próbálják a magánszemélyeket és az alkalmi szállításokat megúszni.
Ha leszerződünk velük, akkor meg jól hangzó, (bár a valóságban a hagyományos árat takaró) 80-90%-os kedvezményt adnak a partnereknek. Például normálisnak számít egy USA szállításnál az 40 000 forintos alapdíj egy egyszerű kis csomagra, de a szerződött partnereknek ez csak 5-6 ezer forintba kerül.

Szállítási árak

A szerződés megkötésekor többnyire a területi képviselők adnak árat, nézik, hogy milyen éves forgalomra számíthatnak. Kizárólagosságot, éves minimális forgalmat viszont már nem várnak el, vagy ha mégis kérnek, akkor be lehet mondani egy jónak tűnő darabszámot/összeget, mert azok benemtartását nem szankcionálják, maximum a következő évben már rosszabb tarifákat kapunk.
Az árak évente változnak, decemberben megkapjuk a következő évre érvényes alaptarifát, amitől nem térnek el év közben. A szállítási díjak a futárcégeknél több részből épülnek fel, ezek része az üzemanyag felár, árfolyammozgás, amiket havonta joguk van korrigálni, így valójában év közben is lehet változás a forintban kapott árakban, bár az elmúlt három évben nem került sor erre egyik cégnél sem, akikkel mi dolgozunk.

Hova szállítsunk?

A futárcég kiválasztásánál fontos, hogy hova kívánunk szállítani velük, általában adott országba vagy annak környékére egy helyi központtal rendelkező cég adja a legjobb ajánlatot, így például Európában az európai futárcégek tarifái kicsit kedvezőbbek az amerikai társaiknál. Érdemes mindenhonnan ajánlatot kérni, és akár országonként eltérő cégekkel szállíttatni.

Miben szállítsunk?

Több futárcég kínál valamilyen csomagolást, amiben kedvezőbb a szállítási díj. Itt feltétel, hogy bele kell férni a csomagolásba, de azon kívül még sokszor van súly és értéklimit is. Az értéklimit azt jelenti, hogy egy adott típusú csomagolásban nem lett bizonyos megadott érték fölött szállítani. Mivel a futárcégek árában a megadott értékre biztosítás is van, így a szállítási díj a csomag értékével együtt változik.
A szállítási árak összehasonlításakor érdemes a futárcég által biztosított ingyenes csomagolást is belekalkulálni az összehasonlítási árba, hiszen egy komolyabb doboz költsége már érezhetően megjelenik a költségek között, amit így megspórolhatunk.

Hova nem lehet küldeni?

Vannak bizonyos országok, ahol a helyi szabályok miatt nem lehet rendesen futárral szállítani. Ilyen pl Oroszország, ahol kereskedelmi terméket már nem lehet a nagy nemzetközi szállítókkal küldeni (csak dokumentum). Vagy pl Brazília, ahol a szállításhoz a címzett adószámára is szükség van, amit általában nem akarnak megadni, így meg nem lehet a csomagot feladni.
Mivel a futárcégek általában személyes kézbesítést vállalnak, így többnyire postafiókokba és speciális egyéb (APO, FPO, DPO, katonai és diplomáciai) címekre nem lehet velük szállíttatni.
Érdemes utánanézni, hogy melyik szolgáltató mit vállal, mert van amelyik speciális katonai és diplomáciai címekre is vállal kézbesítést, bár erre valószínű nagyon ritkán várható megrendelés itthonról. (A Virivee évente párszor kap ilyen címre is megrendelést, elsősorban APO címekről.)

Export/Import

Fontos tudni, hogy a cégeknek teljesen más export (kiküldési) és import (behozatali) tarifái vannak. Vagyis míg kiszállítani egy terméket X forintba kerül, visszafele ugyanaz lehet, hogy 5X forint.

Ennek akkor van igazán jelentősége, amikor egy kiszállított csomagot külföldön nem vesznek át.
Mert mi történik, ha egy csomagot külföldön nem vesznek át?
Három dolog jöhet szóba:
– a csomagot visszahozzák
– más címre kézbesítik
– megsemmisítik

A postától eltérően a szállítási díjak csak a kiküldésre vonatkoznak, a csomag visszaszállítására nem. Vagyis a visszaszállításért is fizetnünk kell, viszont mivel ez már többnyire importnak számít, így az import árak lépnek érvénybe, ami többszöröse az eredeti kiküldési árnak a legtöbb cégnél.
Vannak csomagok, amiket egyszerűen nem éri meg visszahozatni, mert drágább a visszaszállítási költség, mint a termékek értéke. Ilyenkor lehet kérni, hogy kézbesítsék más címre az adott országban, vagy semmisítsék meg. A címmódosítás is pénzbe kerül, hiszen lehet hogy az ország másik végébe kell átszállítani és újra kézbesíteni, de a megsemmisítés is pénzbe kerül. Vagyis jó nagy dilemmába lehet kerülni, hogy mi történjen egy át nem vett csomaggal külföldön.

Kiskapunak számít, ha nem értesítenek minket a visszaszállításról, ez esetben ugyanis nem terhelhetik ránk a visszaszállítás költségeit.

Amúgy elég könnyű belefutni, hogy nem veszi át a megrendelő a csomagot, ha magánszemélyeknek szállítunk. Gyakori, hogy időközben elutazott (nagyobb ünnepek körül pl), vagy csak sokallja a vám költségét és nem hajlandó kifizetni azt (lásd ezután).

Szállítás és VÁM

A futárral küldött termékek minden esetben vámvizsgálaton mennek át, így ha a szállítólevélen szereplő érték eléri a vámköteles határt, akkor vámolni fogják és még akár az adott országra érvényes forgalmi/egyéb adót is ráteszik. Kis cégek ezért gyakran egy minimális értéket írnak csak a csomagra szabálytalanul, vagy ajándékként jelölve küldik azt, ezzel is csökkentve az esélyét, hogy a megrendelő visszautasítsa a kézbesítést (vö: ugyanez a helyzet a Kínából jövő termékekkel, a legtöbbön a feltüntetett érték $1-5). Ez az opció bár nem szabályos, de sokan élnek vele.

ÁFA

Amennyiben valaki áfakörön kívüli, akkor az EU-n kívüli szállításoknál megspórolhatja az ÁFÁT, ugyanis a futárcégek nem teszik rá a számlára az áfát az ilyen célországokba küldéskor. Ez a postánál mindenképpen rákerült, így 27%-kal olcsóbban lehet az EU-n kívülre szállítani, ami egy méret fölött már kedvezőbbé teszi a futárokkal való szállítást a postához képest (nem is beszélve a szállítási idő különbségről).

Miért jó futárcéggel szállíttatni?

  • A címzett gyorsan, akár már másnapra megkapja a csomagot, de a világ keleti felére is általában 2-3 nap alatt elér a csomag (időeltolódás ellenünk dolgozik)
  • Kényelmes, mert a futár házhoz jön, és utólag átutalással lehet fizetni
  • 200 gramm és 500 gramm közötti csomagnál nagyon versenyképes az ára a hagyományos postával szemben is
  • Nagyon kicsi rá az esély, hogy a csomag eltűnik

Miért nem jó futárcéggel szállíttatni?

  • 200 gramm alatti vagy nagyméretű termékeknél viszonylag drága a légi szállítás
  • Minden esetben átmegy a vámon a csomag, így a vevőt biztosan plusz költségek terhelik ha egy adott értékhatár fölött van a csomag
  • A visszaútért is fizetni kell, ha a címzett nem veszi át a csomagot (sőt, a visszaút a többszöröse általában az alap szállításnak)
  • Nem tudnak többnyire postafiókokba és bizonyos postai címekre szállítani

Mire kell figyelni ezen kívül?

Érdemes általában tisztában lenni, hogy a futárral adott országba küldött csomagok milyen árkategóriákba esnek, ugyanis nem minden országban egységes a szállítási költség az ország különböző részeibe. Míg például az USA nagy része (kivéve ez alól pár sziget) egységes áron érhető el, ez egyáltalán nem így van Kanadában és Ausztráliában, ahol a gyakran lakott területeken kívüli szállítás nagyon sokba kerül. Saját webshopban be tudjuk állítani, hogy melyik területekre szállítunk csak futárral (a többiben pl meg csak postával), de pl Etsy-n ez nem lehetséges, így ott érdemes számolni azzal, hogy bizonyos megrendeléseket vissza kell majd utasítanunk, vagy pedig megállapodni a vevővel, hogy magasabb árat kell fizetnie a szállításért vagy postával megy a csomag.

Persze konkrétumokra kiváncsi mindenki, akkor pár tipp, hogy kiket érdemes először megkérdezni:
Európán kívüli szállításhoz FedEx-et mindenképpen, Európán belüli szállításhoz DPD-t (főleg a közei országokba. Illetve egy hazai szállító cég, akitől érdemes még ajánlatot kérni, főleg ha alkalmi szállításról van szó: Fürgefutár
A területi képviselők nagyon elfoglaltak, novembertől például már általában nem is kötnek szerződést a Karácsonyi szállítási mizéria miatt, van, hogy többször is keresni kell őket, hogy egyáltalán visszajelzést kapjunk.

Sajnos a futárcégeket is utolérte a munkaerőhiány, így nagyon változó, hogy egy-egy területen milyen a futártársasághoz kapcsolódó “vásárlói élmény”. Mivel minden területnek többnyire fix futára van, így ha valahol problémás a futár (akár a csomagfelvételnél, akár a kézbesítésnél) az megkeseríti mindenkinek az életét. Mostanában például a hazai DPD futárokat szidja szinte mindenki, így ezt is bele kell venni a lehetséges döntések közé, hogy bár lehet, hogy olcsó és jók a feltételi, ha a futár rendszeresen elfelejti felvenni a csomagot egy adott területen.

Plusz egy tipp

Olvasd el ezt a cikkemet, hogy postával vagy futárral érdemes-e szállítani. Bár itt neked kell a saját árlistádat összeraknod, de leírom, hogyan tudod ezt megtenni, és mire érdemes figyelni.

+ A postai kiszállításról kicsit részletesebben itt írtam.
+ Itt olvashatsz az alternatív postai szolgáltatókról.
+ Fulfillment logisztikai központok igénybevételével történő szállításról szóló cikkem meg itt érhető el.

 

Van több Facebook csoportom, ahova segítségért tudsz fordulni vagy csak tanulni a többiek tapasztalataiból. Egy általános csoport külföldi értékesítéssel kapcsolatban, ahol mindenről kérdezhetsz, amit itt az oldalon olvasol.
Ha Etsy bolt nyitásán gondolkodsz vagy van már Etsy boltod, akkor lépj be az Etsy boltokat segítő csoportomba a Facebookon.
Az Amazon Handmade boltokat segítő csoportot pedig itt találod.

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető. Nem sok levelet küldök, tényleg csak a legfontosabbakról.

Összesen
17
Megosztás