Amennyiben egy küldeményt külföldre ajánlva adtunk fel vagy értéknyilvánítással, akkor a csomag eltűnése esetén kártérítést kérhetünk a Magyar Postától.
Sokan nem tudják, de nem csak az értéknyilvánított csomagokra, hanem a simán ajánlott küldeményekre is van kártérítési felelőssége a Magyar Postának.
Aki követi az írásaimat az tudja, hogy összességében nem javaslom a termékek ajánlott küldeményként postázását, de azért jó tisztában lenni ezekkel a dolgokkal is.
Értéknyilvánított küldemények kártérítése
Az értéknyilvánított küldemények kártérítése viszonylag egyértelmű, hiszen azért fizettünk a postának, hogy ha eltűnik a csomag, akkor ne járjunk rosszul. Ebben az esetben a posta fizeti a feladási díjat, plusz az értéknyilvánított összeget, de az nem lehet magasabb, mint a csomagban található dolgok valós értéke. Vagyis hiába írunk nagyobb összeget, a posta be fogja kérni a számlát és csak azt az összeget fizeti ki, ami azon áll. Persze ha nincs számla, akkor marad az értéknyilvánítás összege, vagy nem tudom mi alapján mondják meg hogy mennyi ért a dolog.
Ajánlott küldemények kártérítése
Ebben az esetben is kapunk kártérítést, de itt már független a dolog a csomag értékétől. Visszajár a feladási díj, illetve pluszban egy kártérítési átalány, ami 30 DTS.
Ez a DTS egy nemzetközi postai pénzügyi mértékegység, aminek (azt hiszem) évente változik az árfolyama, ami jelenleg (2020) 1 DTS = 396 Ft
Vagyis egy eltűnt nemzetközi küldeménynél jelenleg 30*396 = 11 880 Ft
Értéknyilvánított vs ajánlott küldemény
Mivel látható, hogy a sima ajánlott küldeményeknek is több mint 11 ezer forint a kártérítése, így értéknyilvánítottan csak az ennél magasabb bekerülési költségű termékeket érdemes feladni. Fontos, hogy ne a termék eladási árát nézzük ilyenkor, hanem a bekerülési árat, mert többnyire csak azt bukjuk el (van, amikor elesünk persze haszontól is, de az már nem veszteség, hanem elmaradt haszon).
Kártérítés menete
A kártérítési igényt csak a feladó vagy annak meghatalmazott adhatja be. (Magyarországra küldött küldeménynél egyébként a címzett is eljárhat bizonyos esetekben.) Szükség van emellett az eredeti feladóvényre is. A kártérítési igény a feladás után 15 nappal adható be maximum a feladás utáni 6 hónapig, bármelyik Postán az országban. Mivel külföldre kézbesítünk érdemes azért megvárni a 30 napot, mert elég gyakori, hogy 3-4 hét után mégis megérkezik a küldemény a címzetthez.
Ekkor a posta hivatalosan is kerestetni kezdi a csomagot, és 30 napja van válaszolni a kártérítési igényünkre. Ha azt jogosnak találják, akkor 8 napon belül fizetik ki az összeget.
A kártérítési szabályokat a Magyar Posta ASZF 9. pontjánál találod. A külföldi rész a 9.2. ponttól kezdődik.
Kapcsolódó cikkek:
– Minden, amit a postai szállítástól tudni kell
– Minden, amit a futárszolgálattal szállításról tudni kell
– Az összes nemzetközi szállítással kapcsolatos cikkem
…..
Van több Facebook csoportom, ahova segítségért tudsz fordulni vagy csak tanulni a többiek tapasztalataiból. Egy általános csoport külföldi értékesítéssel kapcsolatban, ahol mindenről kérdezhetsz, amit itt az oldalon olvasol.
Ha Etsy bolt nyitásán gondolkodsz vagy van már Etsy boltod, akkor lépj be az Etsy boltokat segítő csoportomba a Facebookon.
Az Amazon Handmade boltokat segítő csoportot pedig itt találod.
Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető. Nem sok levelet küldök, tényleg csak a legfontosabbakról.