Aki hosszú távra tervez, márkát akar építeni, és nem akar kiszolgáltatva lenni az online piactereknek vagy a közösségi médiának, annak mindenképpen szüksége lesz idővel saját webáruházra.

Eleinte egy kézművesnek vagy kezdő designernek elegendő lehet egy Etsy bolt, vagy hogy a Facebookon árulja a termékeit, de ahogy látszik, hogy van érdeklődés a termékek iránt érdemes elkezdeni foglalkozni a saját webshop gondolatával, mert megnyugtató lehet, ha van alternatíva. Ne gondold, hogy egy webshop fölösleges, drága luxus, már akár havi 5000 forintért is lehet angol nyelvű saját webáruházad.

Mint eddig is, a cikkben most is nemzetközi értékesítés a téma, így más szempontok merülnek fel, mint egy kizárólag magyar célpiacra készülő oldal esetében.

Miért legyen saját webáruházad?

  • Profibbnak tűnik
  • Fontos a márkaépítésben
  • Függetlenít az online piacterektől, kevésbé vagy kiszolgáltatva
  • Könnyebben tudsz feliratkozókat gyűjteni akár tartalommarketinggel vagy Pinterest marketinggel
  • A visszatérő vevőidet oda terelheted és ezzel megspórolod eleve a piacterek jutalékát
  • Ha fizetsz a webáruházad vagy termékek népszerűsítéséért (pl. hirdetsz), akkor az biztos, hogy csak neked hozza a bevételt, nem feltétlenül más eladóknak is (mint az online piactereken)

Saját hosztolású és tulajdonú, vagy bérelt webáruház?

Saját hosztolású (és tulajdonú) a webáruház, amikor maga a rendszer a kézműves vagy designer tulajdonába kerül, és onnantól ő rendelkezik vele. Lehet, hogy valaki magának készíti el, vagy mást bíz meg vele. Általában van egy elkészítési költsége, utána meg évente egy kisebb-nagyobb összeg, ami a rendszer “tárolása” és elérhetővé tétele (vagyis domain költség és a tárhely). Ebben az esetben a tulajdonos dolga/költsége viszont a rendszer frissítése, esetleges hibák elhárítása is, ami éves szinten akár jelentős összeg is lehet még pluszban és sokszor a legrosszabbkor jönnek ezek a tételek, mert nem tervezhetőek.

Bérelt webshopnál a kézműves/designer a rendszert bérli, így addig használhatja, amíg fizet utána. Itt lehet egyszeri elkészítési (vagy beüzemelési díj), havi/éves díj, illetve az eladások utáni is díj. Cserébe a rendszer mindig működik és nem kell sem frissítésekkel sem a problémák elhárításával foglalkozni. A webshop költségei tervezhetőek, nem lesznek váratlan díjak. A bérelt webshopokat is testre lehet szabni, kívülről nem feltétlenül látszik egy webáruházról, hogy az bérelt-e vagy sem. Itt fontos gyorsan megjegyeznem a témában kevésbé jártaknak, hogy a weboldal URL címe (domain, valami.com vagy valami.hu) nem egyenlő a webáruházzal, így ha valaki később úgy dönt, hogy a bérelt webshopját nem tartja fent, akkor a webcím továbbra is a birtokában maradhat, így később bármikor újraindíthat egy új webáruházat vagy weboldalt.

Általában ha valaki nem tud magának saját webshopot önerőből összerakni (pl. egy WordPress Woocommerce alapú webáruházat), akkor kisebb forgalomnál jobban megéri bérelni egyet. De van egy pont, amikor átfordul, és jobban megérHETI a saját, bár sokan az üzemeltetés körüli esetleges problémák miatt akkor is maradnak a bérlet verziónál.

Saját hosztolású webáruház előnyei:

  • Hosszú távon többnyire olcsóbb, mint a bérelt webshop
  • Nincs tranzakciós díj, vagyis az eladások után nem kell pluszban fizetned
  • Egyedi igényeknek megfelelően általában jól testreszabható
  • Később is könnyen tudsz hozzáadni vagy módosítani rajta
  • biztosan jól keresőoptimalizálható a maga a webáruház, és külön a termékek is

Saját hosztolású webáruház hátrányai

  • Ha nem tudod magadnak megcsinálni a weboldalt, akkor egy összegben kell kifizetned annak a készítését, ez 100 ezer – 300 ezer Ft is lehet (vagy akár még több, ha nagyon speciális igényed van)
  • Az elkészítése gyakran hosszadalmas, 1-2 hónap is lehet
  • Frissítések díjával számolni kell, ezek néha hirtelen jönnek és sokba is kerülhetnek, ha komoly a hiba. Lehet hogy hónapokig nincs vele teendő, még máskor meg havonta kell frissíteni rajta valami komolyabb dolgot.

A legtöbb új “olcsó” webshop WordPress-Woocommerce alapú, ez általános használatra egy jó webshop rendszer, aminek a használata alap szinten könnyen elsajátítható, így az általános adminsztrációt és beállítások módosítását a bolt tulajdonosa is könnyedén meg tudja tanulni. A bátrabbak akár megpróbálhatják maguknak is összerakni a webáruházat (ehhez nagyon jó dokumentáció van), ugyanis a rendszer ingyenes, a kiegészítőkért kell többnyire csak fizetni.
Tipp: Ha WordPress alapú webáruházat szeretnél csinálni vagy csináltatni, akkor lépj be a WordPress fejlesztők és felhasználók csoportjába, ahol kérdezni tudsz, vagy akár készítőt is találsz, vagy olyan embert, aki segít a rendszeres frissítésekben és hibaelhárításokban.

Bérelt webáruház előnyei

  • Tervezhető költségek
  • Frissítések díja is benne van a havidíjban
  • Folyamatos működés, nem jellemzőek a nagyobb hibák
  • Többnyire te is össze tudod rakni, saját tempódban haladva.
  • Általában lehet havonta is fizetni, így a havi közvetlen költsége könnyen kigazdálkodható. Ez a megoldás arra is jó lehet, ha bizonytalan vagy még, hogy egyáltalán szükséged van-e webshopra, és biztosan annál a szolgáltatónál akarsz-e maradni, így ki lehet akár 1-2 hónapig (fizetősen) próbálni.

Bérelt webshop hátrányai lehetnek:

  • Van, ahol van külön tranzakciós díj is az eladások után (a lenti példáknál nincs)
  • Plusz modulok növelhetik a bérleti díjat
  • Nem biztos, hogy megvalósítható az elképzelésed benne
  • Nem biztos, hogy be tudod építeni azt a szolgáltatást a boltodba, amire szükséged lenne
  • Nem biztos, hogy van olyan fizetési megoldás, amit szeretnél
  • Az itteni rendszerfrissítések nem igazodnak hozzád, lehet a legrosszabb időpontban van (bár ezeket előre bejelentik)
  • Vannak bérelhető rendszerek, amik nem jól keresőoptimalizálhatóak

Ha bérlés mellett döntesz, akkor tudod a webshopodat hazai vagy külföldi szolgáltatónál bérelni. Mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai.

Amennyiben kizárólag külföldre értékesítesz akkor sokszor egyszerűbb egy eleve angol alapokra épült rendszert testreszabni, mert így nem kell a fordításokkal külön foglalkozni. Ha mindenképpen szeretnéd, hogy a boltod magyarul is elérhető legyen, akkor a magyar szolgáltatók a jobb választás. Akkor is ez a helyzet, ha automatikus számlázást szeretnél, mert a nagy magyar online számlázók a legtöbb magyar bérlehető webáruházba könnyen beépíthetőek, így a számlázással nem kell már külön foglalkoznod. Persze a legnagyobb külföldi rendszerre (Shopify) van ilyen integráció, azonban ez már viszonylag drága, nem biztos, hogy elsőre ezzel kéne indulnod. Viszont a kicsik nem tudják, így kézzel kell majd a számlákat kiállítanod, vagy beimportálnod a magyar számlázóprogramba.

Bérelhető webáruházak

Az itt lentebb ajánlott rendszereknél elsősorban azt vettem alapul, hogy minél olcsóbb legyen, és azokat a funkciókat tudja, ami külföldi értékesítéshez használható. Nem feltétlenül a legszebb és legjobb rendszereket említem majd, hanem azokat, amik költségét egy induló vállalkozás is várhatóan ki tudja gazdálkodni. Ha van időd, keresgélhetsz ezeken kívül is, kérj ajánlásokat másoktól, hogy kiderüljön milyen hátrányai lehetnek az adott bérelhető rendszernek.

A bérlet webshopoknál többnyire lehetőség van havonta és kedvezményesen évente egyben előre is fizetni. Javasolom, hogy még ha nagyon tetszik is a rendszer, érdemes eleinte havonta fizetni, mert bár ugyan drágább, így azonban nem kötelezed el magad egy évre, ha menet közben mégis kiderülne, hogy nem ez a megfelelő szolgáltató, vagy nincs is szükséged saját webáruházra.

Vedd figyelembe, hogy a cikk 2020. augusztusban készült, így az akkori adatokat tartalmazza. Az árak nem tartalmaznak áfát, illetve az esetleges testreszabás plusz költségeit.

Magyar bérlehető webáruházak külföldi értékesítéshez (példák)

UNAS

Az egyik nagy magyar rendszer, ami elérhető árban kínálja a többnyelvű és devizában is használható webáruházát. A prémium csomag díja havi 5000 Ft alatt van, 21 napig teljesen ingyen kipróbálható. Ez már tartalmazza a többnyelvűséget, a számlázó integrációt és a keresőoptimalizáláshoz szükséges részeket.

Viltor

Ennél a magyar rendszernél nem a modulok után kell pluszban fizetni, hanem a terméke darabszáma alapján. Havi előfizetés viszont nincs, negyedéves a legkisebb egység, ez havi költségre visszaosztva jelenleg kicsit 5 ezer forint fölött van 250 termékre. Viszont egy évre előre kifizetve kevesebb mint 3000 forintra jön ki a havi költsége. 20 napig ingyen kipróbálható.

Shopstart

Itt modulonként lehet összeválogatni a szükséges dolgokat. 250 termék havi előfizetési híja (havonta fizetve) a többnyelvű csomaggal, mobil verzióval, számlázó integrációval, és a keresőoptimalizálási résszel (ebből max a számlázó, amit ki lehet szedni, a többi kelleni fog!) 6 ezer forint, évente fizetve kicsit 4600 forint fölött van, de van negyedéves és féléves előfizetése is. 14 napig ingyen kipróbálható.

Külföldi bérlehető webshop példák

Bigcartel

Az egyik leghíresebb rendszer, ami kifejezetten divat, kézműves és design termékeknek kínál webáruházat. A design szép és letisztult. 50 termékig $9.90 (2 900 Ft) a havidíja, 250 termékig pedig $19.90 (5 800 Ft). Sajnos magyar számlázó integráció nincs hozzá. Régóta működő megbízható szolgáltató.

Wix

Nagyon sokat fejlődött a wix az évek alatt. Jelenleg a Business Basic csomagot havi 17 euróért (5 800 Ft) lehet bérelni. Sok szép oldalminta van, 14 napig ingyen kipróbálható (visszatérítik a díjat). Régóta működő megbízható rendszer.

3D Cart

A startup csomag havi $19 (5 500 Ft), és ezért az online számlázó integrációt leszámítva (ez sajnos nincs erre a rendszerre) szinte mindent megkapsz, amire szükséged lesz. 15 napig ingyen kipróbálható. Van havi és éves előfizetésre is lehetőség, éves előfizetésnél leosztva csak $17 (5 000 Ft) a díja. Régóta működő megbízható rendszer.

Squarespace

Komplex rendszer, szép és letisztult oldalak. A Basic Commerce csomag havidíja 23 Euro (kb 8200 Ft), amiben a legtöbb fontos dolog már benne van, sajnos magyar számlázó integráció nincs hozzá. Régóta működő megbízható rendszer.

Lehet még persze nagyon sokat találni, külföldi rendszerből nagyon sok van, ezek csak pár olyan példa, amit ismertem korábbról vagy most futottam bele.

Érdemes kis lépésenként lépkedni előre, nem szükséges egyből csillogó-villogó saját webáruház, hanem lehet eleinte elég egy kis egyszerű bérelt webshop, ami nem tud mindent, de le tudod cserélni jobbra, ha már látod, hogy van rajta forgalom vagy kiderültek a hiányosságai a használat során.
Jobb inkább egy olcsóbb rendszert választani és a különbözetet valami marketing eszközbe fektetni (pl hírlevélrendszer, promóció vagy akár hirdetés), ugyanis egy saját webshopot felfuttatni nagyon sok idő, vagy(/és) nagyon sok pénz. Érdemes minél korábban elkezdeni foglalkozni vele, mert hosszú távon mégis megéri.

Ha valakinek a webshopjában már jó forgalma van, akkor kell elgondolkoznia, hogy van-e értelme még megtartani pl. az Etsy boltját. Ez több dolgon is múlik, de nagyon sokan (ahogy mi is) párhuzamosan üzemeltetik később is őket.

A cikkben ajánlott rendszerek üzemeltetőitől sem közvetlenül sem közvetve nem kapok támogatást.

…..

Van több Facebook csoportom, ahova segítségért tudsz fordulni vagy csak tanulni a többiek tapasztalataiból.
Ha Etsy bolt nyitásán gondolkodsz vagy van már Etsy boltod, akkor lépj be az Etsy boltokat segítő csoportomba a Facebookon.
Az Amazon Handmade boltokat segítő csoportot pedig itt találod. Egy általános csoport külföldi értékesítéssel kapcsolatban, ahol mindenről kérdezhetsz, amit itt az oldalon olvasol.

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető. Nem sok levelet küldök, tényleg csak a legfontosabbakról, és általában vannak kifejezetten csak a feliratkozóimnak szóló cikkeim.