A legtöbb kézműves küzd az árazással, a termékeit a vevők sokszor túl drágának találják. Ha egy termék eladási árát szeretnéd csökkenteni, de nem akarsz rosszabbul járni, akkor csökkenteni kell az arra fordított pénzt és/vagy munkát.

Igazából mindegy, hogy valóban drága-e a termék, vagy csak a nagyüzemben gyártott termékekhez képest tűnik annak. Ha úgy érerzed, hogy a piacnak túl drága a termék, akkor meg kell próbálni lentebb vinni az árát (Itt most nem lesz szó arról, hogy lehet másik célcsoportot találni vagy a drágább áron is eladni). Nézzük mik segíthetnek, ha nem akarsz kevesebbet keresni, vagyis nem a saját munkadíjadat csökkentjük. Természetesen nem mindenkinél működnek ezek a megoldások.

Alapanyagköltségek csökkentése

A legkézenfekvőbb megoldás, ha találsz olyan beszállítót, akitől olcsóbban tudod megvenni az alapanyagokat. Sokszor ehhez nagyobb mennyiségben kell rendelni, de előfordul az is, hogy elegendő csak közvetlenül a gyártót megkeresni, és tudsz onnan is olcsóbban vásárolni. Sok nagykereskedésnél minimum rendelés van, ilyenkor érdemes lehet akár más készítőkkel is összeállni és egyben vásárolni, majd akár egymásnak átszámlázni az adott részét a vásárlásnak.
Ha nagy mennyiségben szerzed be az alapanyagokat, akkor érdemes törekedni rá, hogy minél több terméknél tudjad használni, vagyis ne csak a pénz álljon benne.
Sokszor külföldről rendelve olcsóbbak az alapanyagok, de az EU-n kívüli vásárlásoknál viszont mindenképpen számolj az importhoz kapcsolódó költségekkel (vám, áfa), ami egész magas is lehet.

Érdemes lehet végiggondolni azt is, hogy másik alapanyagot használj, ami hasonló, de olcsóbb, mint a korábbi.

Olcsóbb csomagolás

Ehhez részben annyi is elég lehet, hogy nagyobb tételben szerzed be a csomagolást, vagy olcsóbb helyről. Mindig meglepődök, amikor látom, hogy sokan mennyire nem figyelnek rá, hogy egyszerű, könnyen beszerezhető csomagolási tételeknél mekkora eltérések vannak az árban, és sokan a megszokott helyen és módon vásárolnak, pedig lehet máshol csak fele költségük lenne. A termék/szállító csomagolás tipikusan ilyen, ahol szinte mindig van egy olcsóbb beszállító, mint amit eddig használtunk.
A szállítási csomagolást (vagyis amiben küldjük, amin belül még lehet külön termékcsomagolás is) érdemes optimalizálni, hogy valóban szükség van-e akkora és olyan szállító csomagolásra, különösen ha dobozban szállítasz.

De maga a termékcsomagolásnál is kérdés, hogy valóban szükséges-e ahhoz a termékhez egy olyan csomagolás. Egy értékes terméknél egyértelmű, hogy a terméknek megfelelő csomagolásba kerül (pl. egy ékszer díszdobozba) viszont egy 5 ezer forintos terméknél lehet túlzás az 500 forintos díszdoboz (kivéve ha direkt így hirdetjük, és ez az ajánlat része is).
Ha egyedi csomagolásod van, akkor azt is érdemes átgondolni, hogy valóban szükséges-e az egyedi csomagolás, mit ad a termékhez, és kiváltható-e valami mással, ami olcsóbb. Például egy átlagos kezdő eladónak teljesen fölösleges egy logózott saját csomagolás. Lehet először akár csak egy matricát is rátenni a szabványos és könnyen beszerezhető csomagolásra. Vagy csak egy BOPP zacskóba tenni és egy matricával lezárni azt (ha nem törékeny a termék).

KÉPEN: Virivee csomagolás először sima BOPP zacskó volt belehelyezett papírral, amire rákerült a mosási átmutató. Majd saját dobozt, végül tejesen egyedi csomagolást kaptak a termékek, amiben belül is egyedi méretre készült fólia van. A folyamat 5 év alatt zajlott le, mostanra sok különböző mintával készült csomagolás van már.

Munkafolyamatok kiszervezése

Biztosan szükséges, hogy valaki kézzel készítse el a terméket teljesen, ha olyan termékről van szó? Nem lehetséges, hogy valaki lézervágóval kivágja, kiöntik stb legalább az alapját? Lehet hogy a mintát csak bele lehet ütni, nyomni, ragasztani rá? Lehet hogy egy részét meg lehetne venni készen, és csak a “dekoráció” készülne egyedileg? Vagy pont már meglévő kész vagy félig kész dekort teszel a saját alapra?
A gyöngy ékszereket készítők sem maguknak készítik a gyöngyöt, ettől még senki sem gondolja, hogy nem egyedi, amit készítenek belőle.

Igen, érték a kézzel készített termék, de nagyon kevesen hajlandóak megfizetni annak az árát, és főleg az olcsó kínai termékek vagy a nagyüzemben gyártott termékek mellett irreálisan magasnak is tűnik sok termék (amúgy valós) ára. Érdemes a termékek között megtartani a teljesen általad készített termékeket, de melléjük lehet olcsó részben más által vagy meglévő alapanyagok használatával készített termékeket is árulni, mivel az a tapasztalat, hogy a bevételt és a mennyiségi eladást ezek hozzák. Ne félj a termékpalettába ilyen olcsóbb termékeket is felvenni, mert sokszor ezek adják meg a lökést a vállalkozásnak, ami után már szabadabban lehet dolgozni. Az ilyen termékeknél fontos, hogy nem azért olcsó, mert rossz a minősége, hanem mert a bekerülési ára alacsony, vagy nagyon gyorsan különösebb energia nélkül lehet elkészíteni.
Nem cél, hogy csak olcsó dolgokat árulj, de az elindulásnál mindképpen segíthet, ha vannak ilyen termékeid, és mellettük fel tudod futtatni a drágább dolgaid eladását is.

Egyszerűbb termékek

A kézművesek többsége maximalista, a tökéletes terméket akarja a vevőknek eladni, olyat amire büszke tud lenni. De a kézművesek többsége azt nem tudja, hogy a vevők általában nem látnak csomó részletet (nem szép az eldolgozás, nem tökéletes a minta, nem passzolnak a szélek, nem teljesen egyenes valami stb), és nem tudja hogy azok mögött mennyi munka van. A vevők számára sokszor egy “75%-os” termék is tökéletes, mert észre sem veszik a kis hibákat.
Biztosan csodálkoztál már rá más készítő/akár kínai bolt termékeire, hogy Ki veszi meg ezt a borzaszó minőségű dolgot?, majd láttad azt ismerősöknél, aki boldogan mutatta is akár, hogy milyen szép dolgot vásárolt.

Egy terméket úgy megcsinálni, hogy az a vevőnek jó legyen lehet például “egy egységnyi” munka (pl. 1 nap). De úgy megcsinálni, hogy a készítő szerint is tökéletes legyen viszont lehet, hogy 2-5-10 egység munka (2-5-10 nap). Ne akard a vevővel kifizettetni a te maximalizmusodat, neki általában nincs rá szüksége. Nagyon sok vevő a minta/fazon/egyéb miatt veszi meg az adott terméket, egyáltalán nem fontos neki a többi részlet, és inkább fizetne kevesebbet.

Biztosan kell az a kis plusz bőr fityegő a termékre? Vagy a bőrbe nyomott logó? Biztosan kell az egyedi hímzett címke rá? És még sorolhatom azokat a tételeket, amik nagyon sokat drágíthatnak a termék bekerülési árán. Ezek hiánya miatt látszólag kevésbé lesz tökételes a termék, de vajon a vevő is így gondolja?

Csinálj a termékeidből olyat is, amivel elégedett vagy, és olyat is, ami egyszerűbb, kevésbé tökéletes (hiányzó kis apróságok/részletek), de olcsóbb, és nézd meg melyiket veszik meg inkább a vevők. Persze vannak olyan termékek és készítők, amik a minőségről aprólékosságukról híresek, de nézd meg hogy mennyi idő és pénz vagy egyéb kellett hozzá, hogy ők eljussanak oda.

……………………..

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető. Nem sok levelet küldök, tényleg csak a legfontosabbakról.