Etsy boltok felfüggesztése, miért és mit csinálj

Az Etsy korábban csak a szabályokat megszegő boltokat korlátozta, egy ideje viszont már a teljesen új boltokat is gyakran felfüggeszti. Miért van ez, és mit tehetsz, hogy ismét működjön a boltod?

Új boltok felfüggesztése

Mostanában a legtöbb új Etsy bolt felfüggesztésre kerül, sokszor közvetlenül a regisztráció befejezése után. Ilyenkor általában arra hivatkozik az Etsy, hogy a bolt megszegte a szabályokat, és hogy e-mailben értesítést küldtek. De hacsak nem arról van szó, hogy a bolt neve Disney store lett, nem valószínű, hogy egy frissen regisztrált bolt bármi szabálytalanságot el tudott volna követni, így valójában egy nem személyre szabott üzenetről van csak szó.

De mi ez, és akkor miért “játszik” az Etsy a boltokkal?

Ahhoz, hogy ezt megértse az ember, azt kell látni, hogyan is működnek a piacterek. A legtöbb piactéren óriási mennyiségű pénz folyik át, sok eladó és sok vevő van. A piactér felügyeli a tranzakciókat és felelős ezekért a tranzakciókért. Két fontos üzleti érdeke van ezen a területen, hogy ne kelljen neki kifizetnie valaki kárát, és hogy ne keltse senki rossz hírét neki (vagyis a vállalkozásnak).
Amikor egy vevő kifizeti a díjat, akkor az eladó felelős azért, hogy a vásárolt árut eljuttassa a vevőhöz. De vannak eladók, akik hosszú elkészítési és szállítási idő mellett kínálnak termékeket, és előbb megkapták a vételárat a saját bankszámlájukra, mint hogy egyáltalán el kellene küldeni a termékeket. Aztán direkt vagy csak mert belesodródnak nem küldik el a terméket a vevőnek, hanem eltűnnek a pénzzel. Mire a vevő észreveszi, hogy nincs termék, akár már 1-2 hónap is eltelt. Vannak vevők, akik észre sem veszik, és nem keresik a terméket. De ha mégis, akkor a piactér kell, hogy visszafizesse a vételárat, amit megpróbál az eladó megadott bankkártyáján keresztül visszaszerezni, de ha az nem megy, akkor neki kell a vevőt kártalanítani. Természetesen nem kell őket félteni, de ez nekik ettől még anyagi veszteség, és presztízs veszteség is lehet akár, mert sok vevő rossz szájízzel távozik, és rossz hírét kelti a piactérnek, akkor is, ha amúgy visszakapta a pénzét. Aztán vannak eladók, akik nem valód információkat adnak meg a termékről (mi az, ki csinálja, valóban kézzel készült-e, stb), és így árulják azokat, ezzel becsapva a vevőket, ami miatt a vevő a piacteret is okolni fogja.
Ezért a piacterek mivel nem tudják egyesével figyelni a boltokat és a tranzakciókat, így többféle dolgot vezetnek be, amik csökkenthetik az ilyen problémás eseteket. Az egyik, ami már az Etsynél is van, hogy minden új eladónál részlegesen zárolva van a “számlája”, vagyis nem tud róla átmenetileg a saját bankszámlájára utalni. Ezt nem csak új eladóknál használják a piacterek, hanem minden esetben, amikor úgy tűnik, hogy kockázatos egy tranzakció. Tipikusan ilyenek például a sokhetes elkészítésű drága termékek.
De ugyanígy már a boltnyitás pillanatában is érezheti azt a rendszer, hogy egy új bolt kockázatosabb csalás kapcsán, mint egy másik, és ezért plusz információkra van szükségük, hogy az eladó árulhasson. Gondolj bele, mennyi mindent kérnek be, és kell aláríni, ha egy átlagos bankszámlát kell egy fiókban megnyitni, pedig ott még te akarod a saját pénzedet a számlán tárolni (persze ezekre általában nem a bank kíváncsi, hanem különböző szabályoknak kell megfelelniük). Az Etsy nem ellenőrzi előzetesen az adataidat, nincs előzetes bolt jóváhagyás (ami sokkal nagyobb munka lenne az ügyfélszolgálatnak) és simán elkezdhetsz árulni, így a bolt felfüggesztés azt szolgálja, hogy ránézzenek mégis egyes eladók fiókjára, és megbizonyosodjanak róla, hogy a fiók és az eladó rendben van.

Vagyis minden új boltot érintő felfüggesztés annak a következménye, hogy a piactér kockázatértékelő rendszere úgy gondolja, hogy az adott boltnál vannak kockázati tényezők, hogy az eladó nagyobb valószínűséggel szegi meg a szabályzatot, vagy hogy majd direkt vagy nem direkt, de eltűnik a pénzzel. Igen, ez így elég rosszul hangzik, hogy ezt feltételezik valakiről, akiről semmit sem tudnak, de pont ez a lényeg, hogy mivel semmit sem tudnak róla (ugye megint csak emlékezz a bankokra), így az elemző rendszer, amin átmennek a tranzakciók, és figyeli a boltokat betáplált paraméterekkel (adatokkal) dolgoznak.

Mik a kockázati tényezők?

Ezek itt feltételezések csak, van ami biztos, vagy amit csak sejtek, de az eddigi online tapasztalataim alapján szerintem:
– Print on demand bolt
Vagyis kiszervezett gyártású termékek. Ez viszonylag egyértelmű, mert az eladónál nincs “valódi” termék, gyakran kínai beszállítók és több hetes szállítási idők vannak, stb. A pandémia első felében az óriási érdeklődés hatására a legtöbb print on demand cég nagy csúszásban volt, a teljesítések akár heteket csúsztak, ami miatt a vevők becsapva érezték magukat.
– Kelet-Európai eladók
Elég ha itt egybe veszi a régiót az Etsy, és kiderül, hogy arányaiban sok a csalás (akár csak olyan, hogy nem kézműves terméket árulnak) az régió eladóinál, akkor egyből felkerül a piros zászló. Nem tudni itt miket néz, pontosan melyik országok jelentenek gondot, de látszik, hogy Magyarország fent van a listán, és lehet a régió többi országa is. Ilyenhez általában annyi kell, hogy az adott ország eladóinak meghatározott százalékával gond legyen. Ha kevés az eladó, akkor néha nagyon kevés probléma is elég ehhez. Ráadásul minden véglegesen bezárt bolt fenntartja ezt a helyzetet, mert azt erősíti meg, hogy itt sok a problémás bolt.
– Véletlenszerűség
Nagyon gyakori, hogy a rendszerbe be van táplálva egy kötelező véletlenszerű ellenőrzés is, ami valóban annyi, hogy minden “ikszedik” boltot csak úgy magáról felfüggeszti, hogy ellenőrizzék. (Azt tudtad, hogy a reptereken a biztonsági kapuk is így működnek? Nem csak akkor jelez, hanem ha gond van, hanem minden pár után teljesen véletlenszerűen bejelez valakinél.)

Vagyis ez azt jelenti, hogy szinte minden magyar print on demand boltot zárolnak egyből regisztráció után, a többi magyar boltnál meg ha nem is mindegyiket, akkor is nagyon sokat egyből regisztráció után zárolnak. Olyan is van, hogy az első eladás után jön a felfüggesztés, de a lényege ugyanaz, mint amit korábban leírtam.

A felfüggesztésről általában az ember a shop managerből értesül, ahol az is megjelenik, hogy e-amilt küldtek, de az eddigi tapasztalat alapján ne keresse senki az e-mailt, mert nagy valószínűséggel nem kapott e-mailt erről.

Mi a teendő ha felfüggesztették a boltodat regisztráció után/közben?

Legelső, hogy nyugodj meg, ez nem a te boltodat és téged minősít, és általában nem érinti a terméket, amit feltöltöttél, ahogy fentebb írtam simán lehet, hogy csak éppen “ezt dobta a gép”. Ez lehet idegesítő, de érdemes higgadtan átgondolni az egészet, ugyanis erre inkább úgy kell tekinteni, mint a boltnyitási folyamat része, hogy várni kell, hogy megnyíljon a bolt (ahogy vannak is olyan piacterek, ahol előzetes jóváhagyás van).
Utána bár nem valószínű, hogy kaptál e-mailt, de azért nézd át a levelezésedet, és nézd meg a spam könytárat is, hátha mégis megbújik valahol egy levél az Etsytől.

Utána írj az Etsynek. Ezt a Contact Etsy support / Selling on Etsy / Your Etsy account / Reopening or closing account / Reopening or unsuspending your account oldalon tudod megtenni.

Mit írj az Etsynek

Írd le, hogy új bolt vagy, mit akarsz árulni, ki csinálja a terméket. Ha te, akkor írd azt, hogy te. Ha kiszervezett gyártású a termék, akkor írd meg, hogy ki lesz a PoD cég, akivel dolgozol. Írd meg, hogy hol vagy, érdemes egyből újra feltölteni nekik a személyi igazolvány mindenképp oldalát (egy képen látszódjon mindkettő oldal!).
Ha te készíted a terméket, akkor mellékelj egy fotót egy termékről és ha biztosra akarsz menni, akkor egyből küldhetsz egy fotót arról is, ahol látszik, hogy hol készíted a terméket (otthon íróasztal, műhely, stb), hogy biztosan hihető legyen, hogy azt tényleg te csinálod.
PoD termékeknél mellékelj pár képet, ha mockupokat használsz, akkor lehetőleg minél jobbak legyenek, mert az Etsy alapból nem engedélyezi a mockupok használatot a fizikai termékeknél.

Mit NE írj az Etsynek

Ne magyarázkodj. Ne kezd el magyarázni ki készíti a terméket a családból, ki fog számlázni, miért kesze-kusza valami, és egyáltalán miért tűnhetett problémásnak a bolt. Főleg ne írd le, ha nem te készíted a terméket, akkor sem ha a családból valaki más. Semmit ne írj, amit fent nem említettem.
Gondold végig, hogy eleve azért függesztették fel a boltod, mert gyanús az Etsynek a regisztrációd, ha magyarázkodni kezdesz, vagy egy érthetetlen helyzetet vázolsz fel, azzal csak azt erősíted meg, hogy valami nincs rendben a boltoddal. Ráadásul minden bezárt magyar bolt azt erősíti, hogy jogosan függesztik fel a régió boltjait, hiszen lám be is kellett zárni valóban.

Ha megírtad a szöveget, akkor mentsd el egy fájlba, mert valószínű nem egyszer fogod elküldeni az Etsynek, így legközelebb nem kell újra bepötyögni.
Az Etsy ügyfélszolgálat nagyon le van terhelve, ez részben a saját hibájuk, de sajnos ez azt jelenti, hogy nagyon lassan válaszolnak csak, átlagban 4-7 nap szokott lenni.
Azt szoktam javasolni, hogy még talán az első 4 nap megvárható, de utána nyugodtan lehet akár minden nap újra írni nekik. Küldheted ugyanazt a szöveget, nem kell változtatni rajta.

Mi törtnéik ezután

Két verzió van: vagy szó nélkül megnyitják a boltot, ilyenkor erről nem kapsz üzenetet, hanem egyszer csak működik a fiókod. Vagy pedig e-mailt kapsz tőlük. Ilyenkor általában újabb adatokat szoktak bekérni, de többnyire nem jó jel, mert azt jelenti, hogy valami nem volt rendben abban, amit korábban írtál nekik, vagy valami más gond van az új boltoddal.
Próbálj nagyon tényszerű maradni, amikor velük kommunikálsz, sajnos sokszor az ügyintéző kedvén is múlik, hogy éppen mi lesz a döntés a boltoddal kapcsolatban. Próbálj az ő fejükkel gondolkodni, hogy amit írsz az egy kívülállónak mennyire érthető. Nagyon sok bolt van, sok új eladó, teljesen személytelen az egész folyamat, és minden gyanús jelnél egyszerűbb inkább bezárniuk a boltot, mint hogy később probléma legyen vele.

Ne csinálj új regisztrációt, amíg nem zárult le a folyamat, mert nagyon valószínű, hogy ugyanúgy zárolni fogják.

Mitől lesz kevésbé valószínű a felfüggesztés, mitől valószínűbb, hogy újranyitják a boltot?

  • Ne használj a bolt nevében és a termékek nevében és címkéi között jogvédett kifejezéseket, márkaneveket.
  • Ne PoD terméket tegyél fel elsőre (ha ez megoldható)
  • Az elkészítési időt jelöld rövidnek az első (akár teszt) terméknél.
  • Figyelj rá, hogy a regisztráció során a képnek saját fotót töltsd fel, mert ez az újranyitásnál számíthat.
  • Ne nyiss egyszerre egymás után több boltot (igen, ilyen is van)

A boltod felfüggesztése ne kedvtelenítsen el, nagyon jó esély van rá, hogy megnyitják pár napon belül. Az Etsy sok boltot felfüggeszt, és ez nagyrészt rendben is van így, mert ezzel védi magát, a vevőket, és igazából a többi eladót is.

Természetesen annak ellenére, hogy a boltfelfüggesztése egy normális folyamat a piactereken, vannak azért az Etsynek hiányosságai ezen a területen, így nem akarom mentegetni abban, hogy nem ad elegendő információt, nehezen érhető el, nehezen érhető el az ügyfélszolgálat, lassú a kommunikáció velük, és nem tudni mi alapján döntenek egy-egy bolt végleges bezárása mellett.

Azt írta az Etsy, hogy a boltodat végleg bezárták, ez ügyben már ne is keresd őket.

Ez nem jó hír, de még mindig van esélyed, hogy mégis újra aktiválják. Nagyon sok múlik azon, hogy miért függesztették fel, vagy mit írtál nekik korábban. Ahogy korábban említettem, sokszor egy-egy ügyintézőn múlik, így kis esélyed mindig van, hogy a következő mégis elfogadja a magyarázatodat.

Ha egyből regisztráció után történik ez, akkor lehet egyszerűbb megpróbálni egy új boltot regisztrálni. Ehhez egy új email címre van szükséged, sokszor minden gond nélkül megy a dolog.

Ha szerzői jogi visszaélés miatt került felfüggesztésre a boltod, akkor ne is próbálkozz, ott nem nagyon van esélyed, de minden más esetben lehet.

Tudok olyan esetről, ahol egy régi eladó, akinek tévedésből függesztették fel a boltját addig járt a nyakukra, míg végól pár hét múlva újranyitották a boltját, pedig előtte többször is megkapta, hogy a döntés végleges.

A folyamat itt már több hetes, általában 3-4 oda-vissza levelezés is szükséges.

 

…..

Van több Facebook csoportom, ahova segítségért tudsz fordulni vagy csak tanulni a többiek tapasztalataiból.
Ha Etsy bolt nyitásán gondolkodsz vagy van már Etsy boltod, akkor lépj be az Etsy boltokat segítő csoportomba a Facebookon.
Az Amazon Handmade boltokat segítő csoportot pedig itt találod. Egy általános csoport külföldi értékesítéssel kapcsolatban, ahol mindenről kérdezhetsz, amit itt az oldalon olvasol.

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető. Nem sok levelet küldök, tényleg csak a legfontosabbakról, és általában vannak kifejezetten csak a feliratkozóimnak szóló cikkeim.