Két nagy kézműves kézműves piactér létezik az interneten: az Etsy és az Amazon Handmade. Hasonlóak, de más rendszer, más termékeknek népszerűek, és nem is igazán ugyanazokat a vevőket lehet elérni rajtuk.

Nézzük a legfontosabb adatokat:

ETSY AMAZON HANDMADE
1. Árusítható termékek
  • kézzel készült termékek
  • alvállalkozó által készült termékek
  • kézzel készült termékek
  • az eladó vagy alkalmazottja által készített termékek*
2. Termékcsoportok
  • Kiegészítők
  • Ékszer
  • Otthon, lakberendezés
  • Esküvő
  • Ruházat és cipő
  • Táskák
  • Fürdő és szépségápolás
  • Írószer és partikellékek
  • Játékok
  • Állatfelszerelés
  • Könyvek, filmek
  • Alapanyagok
  • Elektronikai eszközök
  • Művészet és gyűjtemény
  • Ajándék
  • Ékszer
  • Otthon és konyha
  • Esküvő
  • Ruházat, cipő és kiegészítők
  • Táskák
  • Szépségápolás
  • Írószer és partikellékek
  • Játékok
  • Állatfelszerelés
  • Sport és túrafelszerelés
  • Gyerek
3. Mit keresnek a vevők
  • ajándékot
  • bármit maguknak
  • olcsó terméket
  • ajándékot
  • személyre szabható terméket
  • olyan dolgot, amit máshol nem kapni
4. Díjak és jutalékok
  • $0.20 termékenkénti listázási díj
  • 5% eladás utáni jutalék
  • 4% kifizetési jutalék (Etsy payments) + 0.30 Euró tranzakciónként
  • 2.5% deviza átváltási jutalék nem Euróban vezetett boltoknak
  • +ÁFA az összes díjra, kivéve ha valaki érvényes EU adószámmal rendelkezik és áfakörbe tartozik
  • 12% jutalék az európai piactéren (+ÁFA)
  • 15% jutalék az amerikai piactéren (legalább $1.00, februártól legalább $0.50)
  • nincs költsége a termékek feltöltésének
5. Szállítási megoldások
  • eladó intézi
  • eladó intézi
  • Amazon intézi (FBA)
6. Hirdetési megoldások
  • kattintás alapú hirdetés
  • google shopping hirdetés
  • kattintás alapú hirdetés
7. Eladói felület
  • könnyen áttekinthető
  • részletes bolt és termék statisztika
  • jól áttekinthető pénzügyi rész
  • nehezen áttekinthető
  • minimális statisztika
  • rosszul áttekinthető pénzügyi rész
ETSY AMAZON HANDMADE

 

1. Árusítható termékek
Az árusítható termékek köre szigorúbb az Amazon Handmade kategóriába, ott nem szabad olyan termékeket kínálni, amit alvállalkozó készít. Például míg az Etsy-n árusítható, addig az Amazon Handmade-en nem lehet olyan póló, amire a saját grafikát egy külső cég nyomja rá. Vagy ugyanaz a szituáció egy fajátékkal, amit az eladó megtervezett és egy (akár csak kis) asztalosüzem készíti a kész darabokat.
Ebben a tekintetben az Amazon inkább a régi Etsy kézműves személéletét viszi tovább, ahol ugyanez volt a szabályozás (2011-ig).

2. Termékcsoportok
Az két platformon értékesíthető termékek nagyjából egyeznek, max más kategória alá vannak besorolva, mint például a gyerektermékek az Amazonnál külön kategóriát kaptak, az Etsy-nél pedig a kategóriák alá van besorolva mint alkategória. Az Etsy kategóriák részletes listája itt található.
Az Amazonon nem lehet a Handmade kategóriában alapanyagokat, könyveket, filmeket, és elektronikai eszközöket árulni. Ez utóbbi pár végülis érthető, mert nem is igazán kézműves termékek.

3. Mit keresnek a vevők
Mivel a két platform teljesen máshonnan indult, így az átlagos vevői is teljesen mások.

Etsy: Az Etsy kifejezetten a kézműves, művészi, egyedi termékek lelőhelye volt sok éven keresztül, és most kezdett el csak a szélesebb közönség irányába nyitni. Az Etsy vevői még most is sokkal inkább amolyan művészpiacként tekintenek rá, és általánosságban nézve sokkal elnézőbbek a termékekkel és az eladókkal szemben. Az Etsy-n nagyon gyakori az igény a termék személyre szabására, hogy egyedi felirat kerüljön rá, hogy valami másik színben vagy formával készüljön. Az Etsy vevői értékelik az egyediséget, azt ha a terméken látszik, hogy kézzel készült (annak minden tökéletlenségével együtt is). Gyakori, hogy alkudoznak az áron, és kedvezményt kérnek több termék vásárlásakor. Nagyon sok vevőnek nem gond, hogy egy termékre akár 2-3 hetet is kell várni, hogy elkészüljön, hiszen tudják, hogy egyedi darab, kézzel készült.
A termékek ára magasabb, mint a bolti termékeknél, és bár megjelentek már az olcsó kínai dolgok, de többnyire még a minőségi és drágább termékek jól szerepelnek a platformon.

Az Etsy tökéletes platform az igazi egyedi kézzel készült daraboknak és a nagyobb mennyiségben is készített termékeknek is. Az vevői érdeklődés miatt azoknak éri meg igazán az Etsy-n értékesíteni, aki nagy mennyiségben tudnak könnyen elkészíthető, de sok hozzáadott értékkel rendelkező terméket elkészíteni. Ez a sok hozzáadott érték nem pénzt jelent, hanem, hogy a bekerülési árához képest nagyságrendekkel többért lehet eladni (négyszeres-ötszörös vagy akár tízszeres áron). Ez lehet egy 10 vagy 100 dolláros termék, nem az áron múlik. Mivel az Etsy-n lehet külső alvállalkozók segítségét igénybe venni, így ez lehetővé teszi, hogy ezeket a termékeket akár több százas vagy több ezres mennyiségben is olcsón el lehessen készíteni.
A másik igazán jól menő terméktípus a nagyon drága egyedi termék, amit a kategóriájában a legnagyobb szakértelemmel készítettek. Itt olyan termékekre gondolok, amik 2-3 hétig készülnek és teljesen egyediek.

Amazon: Az Amazon a világ egyik legnagyobb webáruháza, ami agresszív terjeszkedéssel és a gyors kiszállítási idejével szerzett magának piacot. A vevői többnyire azt várják, hogy a termék legyen jó, lehetőleg a kategóriájában ár/értékben a legolcsóbb jó termék, és nagyon gyorsan kapják meg miután megvásárolták. A vevőknek fontos a minőség, kép és leírás alapján vásárolnak, azt szeretnék, ha a termék olyan lenne, mint amit ott látnak.
A vevőket “nem hatja meg” hogy kézzel készült a termék, az érdekli, hogy tetszik-e neki vagy sem. Ha tetszik és nem lát hasonlót az Amazonon, akkor megveszi, az ár ebben az esetben mellékes.
Várhatóan azok a termékek mennek majd jól az Amazon Handmade boltokban, amik az aktuális trendeknek megfelelő termékek némi plusszal, például mert más a színük, formájuk, mintájuk mint a többi Amazonon kapható terméknek, és csak kicsit drágábbak az ott kapható prémium kategóriás termékeknél (vagyis nem kell az olcsó termékekkel versenyezni).
Nálam például meglepő módon a legdrágább (és egyben legmagasabb haszonkulccsal is rendelkező) termékekből van a legtöbb eladás az Amazonon, amikből az Etsy-n csak keveset vásárolnak.

4. Díjak és jutalékok
Etsy:
Az Etsy-n értékestéshez nem szükséges havi előfizetés, azonban a termékek feltöltése pénzbe kerül. Ez 20 dollárcent minden feltöltött termék után (az első 40 termék ingyenes ha valaki promóciós linkre kattintva regisztrált), után meg elég sokféle jutalék van az eladott termékek után.
A fenti táblázatban látszik: 5% jutalék az eladási ár és a szállítási költség után, 4% kifizetési jutalék +0.30 Euró tranzakciónkénti költség (amikor a pénzt az Etsy a számlánkra utalja), és amennyiben nem Euróban van az Etsy boltunk, akkor 2,5% devizaváltási jutalék a pénz után. Az egész jutalékra még aztán rájön a magyar ÁFA is ha nem vagyunk áfakörös vállalkozók és nem rendelkezünk EU adószámmal. Az Etsy díjakról itt írok részletesebben.

Amazon Handmade: Az Amazon 2019. december 31-ig nem alkalmazza a Handmade kategória árusaira a havi nettó $39.99 és/vagy havi nettó £25 /€39 előfizetési díját (és viszonylag nagy esélyt látok rá, hogy ezt a díjat a 2020-as évben sem kell majd fizetni), így jelenleg itt sincs havi előfizetési díj.
A jutalékok könnyen áttekinthetőek, mivel csak egyféle van, az eladások utáni jutalék (referral fee, vagyis szó szerint ajánlási díj) az észak-amerikai piactéren 15%, az európai piactéren meg egyelőre 12% (plusz ÁFA). Nincs feltöltési díj, tranzakciós díj, vagyis az Amazon handmade kategóriában teljesen ingyen lehet elkezdeni az árusítást termékszámtól függetlenül.

Az Etsy jutalékai némileg kedvezőbbek, de ha megnézzük, hogy mekkora a piacterek méretbeli különbsége, akkor teljesen érthető az Amazon magasabb jutaléka, és már nem is tűnik olyan magasnak. Illetve ahogy előbb írtam már, az Amazonon teljesen ingyen lehet most elkezdeni az értékestést a Handmade kategóriában, míg ha valaki nem meghívó alapján regisztrál az Etsy-n, akkor egyből termékenként 20 centet kell fizessen függetlenül attól, hogy eladja-e a termékeket, így minimális befektetést mindenképpen igényel egy Etsy bolt nyitása.

5. Szállítási megoldások
Míg az Etsy-nél csupán az a lehetőség van, hogy az eladó küldi el a rendelést a vevőnek, addig az Amazonnál van arra is lehetőség, hogy ők intézzék a szállítást is. Az Amazon fulfillment központ igénybevételvel nekünk ezzel sem kell foglalozni. A fulfillment központok működéséről és hogy mikor éri meg használni őket egy korábbi cikkemben írtam már.

6. Hirdetési megoldások
Az Etsy-n a kiemelt hirdetésnél szabályozni tudjuk, hogy melyik terméket szeretnénk kiemelni, viszont nincs rá lehetőség, hogy azt is szabályozzuk, hogy milyen keresésnél jelenik meg a termék, pedig erősen befolyásolná, hogy milyen összeget ér meg egy-egy vevő kattintása. A kattintási összegnek megadhatunk maxiumum összeget, vagy állíthatjuk automatikusra.

Az Amazonon már tudunk adott kulcsszóra is terméket hirdetni, így nagyon jól lehet targetálni a termékeket. Ezzel a megoldással sokkal hatékonyabban lehet a terméket kiemelni, mint az Etsy-n. A kattintási összegnek itt is megadhatunk maxiumum összeget, vagy állíthatjuk automatikusra.

7. Eladói felület
Az Etsy eladói felülete nagyon felhasználóbarát, az évek során kifejezetten sokan változott és sokan könnyített az eladók napi feladatain. A termékek könnyen feltölthetőek, és jól áttekinthetőek, sokféle szerkesztési mód van. Van elég részletes statisztika a bolt és a termékek látogatóiról. A pénzügyi rész nagyon jól áttekinthető, részletes infó van minden pénzügyi mozgásról.

Az Amazon ezzel szemben olyan, mint egy régi weboldal adminisztrációs felülete, amit csak foltozgattak és toldozgattak az évek alatt, de sosem a felhasználóbarát megoldások voltak a fontosak, hanem hogy csak működjön a rendszer.
Alig van statisztika, a legtöbb dolog működése kissé körülményes. Nagyon nehezen tekinthető át, hogy milyen tételek kerülnek átutalásra (van, amit nem is mutat egyáltalán).

Összegezve elmondható, hogy két eléggé különböző piactérről van szó, ahol az Etsy kisebb, emberbarátibb és sokkal inkább a kézműves termékek piactere, viszont az Amazon nagysága és óriási vevőbázisa annyira kecsegtető (lehet), hogy az ember hajlandó elnézni a rendszer otrombaságát is. Az Amazon Handmade-et elsősorban olyan eladóknak ajánlom, akik beszélnek angolul, van legalább minimális tapasztalatuk adminisztrációs felületekről (de legalább van már Etsy boltjuk), és profi termékfotókkal rendelkeznek.

…..

Az Amazon Handmade bolt nyitásán gondolkodóknak nyitottam egy Facebook csoportot, amiben egymást segítve lehet ismerkedni a piactérrel, mivel egyelőre nagyon kevés magyar eladó van fent rajta, és egyáltalán nincs róla információ magyarul.
A csoport itt található: Amazon Handmade bolt nyitása és felfuttatása

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető.

Összesen
29
Megosztás