Egy új márkát többnyire sok idő és pénz megismertetni az emberekkel, főleg külföldön egy magyar terméket. De van, akinek szerencséje van és hirtelen felkapják a termékét és elkezdenek beszélni/írni róla és egyik napról a másikra ismert lesz.

De gondolkoztál már azon, hogy vajon mennyire spontán ez a helyzet? Mitől kezd el egyik pillanatról a másikra terjedni egy termék/márka a “semmiből”? Főleg a kis márkáknál, ahol tuti, hogy nincs pénzük hirdetésre? Az ilyen hirtelen felkapott termékek mögött szokott sokszor egy nagyon tudatos (és olcsó) marketing lenni, ami kívülről nézve csak a szerencsének tűnik, pedig többnyire nem az.

Ahhoz, hogy valaki vásárlója legyen egy márkának, terméknek vagy szolgáltatásnak legelőször is az kell, hogy találkozzon a termékkel. Még jobb, ha a hétköznapi életben találkozik vele, vagy ajánlja egy másik ismerőse, mert onnantól már “ajtón belül vagyunk”, és sokkal egyszerűbb a helyzetünk. Itt jön képbe az influencer marketing.

Influencernek (véleményvezérnek) többnyire azokat nevezik, akik hatással vannak egy adott csoportra, a véleményük befolyásolja a csoport tagjait (Bár a véleményvezér kifejezés nagyjából lefedi az influencer jelentését is, de én inkább az influencer kifejezést használom a cikkben). Influencer lehet egy híres ember, akire sokan felnéznek, egy szakember a szakterületén, vagy egy blogger is, akit sokan követnek. Nem kell ahhoz óriási követő csoport, hogy valakire rá lehessen mondani, hogy influencer, mert bizonyos értelemben a diákszervezetek vezetői is azok, vagy egy cukrász, aki másokat inspirál.

Ha egy ilyen ember ad tanácsot, ajánl terméket vagy szolgáltatást, azt a csoport tagjai releváns információnak tartják, olyan mintha egy közeli barátjuk ajánlotta volna. Ez az ajánlás egyébként nem feltétlenül direkt módon történik, néha csak hordja vagy használja a terméket. Ezáltal hirtelen nagyon sok ember ismerheti meg a márkát/terméket, vagy érezheti, hogy az a termék neki is érdekes vagy hasznos lehet.

Miért más az influencer marketing mint egy sima hirdetés

  • Mert olyan ember ajánlotta a terméket, akit közel éreznek magukhoz a csoport tagjai. Ezt persze reklámban is meg lehet tenni, de itt kevésbé beállított a szituáció és őszintébbnek tűnik.
  • Az influencer többnyire olyan terméket reklámoz csak, ami neki valóban tetszik, és nem fog olyan terméket hirdetni, ami neki nem fekszik, mert nem akar emiatt hiteltelenné válni.
  • Többnyire kevesebb megjelenésre van szükség, mint egy klasszikus hirdetés esetében. Ráadásul az influencernek nem kell feltétlenül híresnek lennie, a lényeg, hogy az adott csoportban irányadó legyen a véleménye.
  • A helyesen megválasztott influencer valóban őszintén ajánlja a terméket, mert számára hasznos dolog, vagy kiegészítő a termék.
  • Nem feltétlenül kell fizetni az influencereknek. Minél kisebb a csoport, akit célzunk, annál kevesebbe kerül ez nekünk. Vagyis egy kezdő designer is tudja ilyen módon a termékeit népszerűsíteni.
  • Az influencerekkel többnyire hosszabb távon dolgozik az ember.

Milyen példái vannak az influencer marketingnek?

  • Az influencer közvetlenül ajánlja a terméket, márkát nyilvánosan egy cikkben, interjúban, eseményen. Ez lehet termék teszt, vagy csak a “felfedezése” a terméknek.
  • Az influencer a terméket használja miközben valami más tevékenységet végez, de a termék jól látható és az előnyös tulajdonságai szembetűnőek.
  • Az influencer kisorsolja a terméket a csoport tagjai között.
  • Az influencer kupont kínál a csoport tagjainak a termékhez.

Miért jó az influencer marketing?

  • Egyedi tartalmat készíteni, pl nagyon jó fotókat tudnak csinálni a termékről, amit utána bizonyos feltételekkel akár mi is használhatunk.
  • Nagyon gyorsan ismerik meg a márkát a csoport tagjai, ha több különböző influencer is ajánlja azt. Ez az a helyzet, amikor hirtelen “felkapják” a márkát.
  • Sokkal olcsóbb, mint az egyéb hirdetési lehetőségek, akár a termékért cserébe is “reklámoznak” minket.

Az influencerek nem csak kész terméket tudnak reklámozni, hanem be lehet őket vonni terméktesztelésbe (!) vagy közösségi finanszírozási kampányba is.

Az influencer marketingben a legfontosabb a helyesen megválasztott influencer. Ez a kapcsolat nem egy alkalomra szól, hanem jó esetben hónapokig, évekig kísérik egymás munkáját. Sokszor együtt “nőnek fel”, együtt lesznek ismertek, hiszen ez oda-vissza is hat. Emiatt egészen friss bloggerekkel is jó elkezdeni dolgozni, akiknek még kevés követőjük van, viszont cserébe lelkesek.

Kinek érdemes véleményvezérekkel dolgozni?

Nagyjából bárkinek, bármelyik stádiumban, legyen az teljesen kezdő, vagy ismert márka. Mindenki a neki megfelelő partnert tudja megtalálni, a friss bloggertől kezdve a hírességig bezárólag.

Hoz-e közvetlen eladásokat az influencer marketing?

Nem feltétlenül. Az influencer marketinget én inkább a PR részének tekintem, mint a hagyományos marketingnek. Vagyis inkább márkaépítésre és egy adott termék megismertetésére való. Viszont minél több ember találkozik a márkával és a termékkel, annál több vevőnk lehet, mivel enélkül nem tudunk később sem eladni.

Bár vannak termékek, amiket egyből el lehet adni egy véleményvezér ajánlása után, de igazából ez a fajta marketing nem a direkt értékesítésre való. (Vannak nagyon jó jutalékos ajánló rendszerek is, amiken keresztül mérni lehet a közvetlen eladásokat, ha valaki ezt szeretné.)

Az eredményekre hosszú távon lehet számítani, viszont egy nagyon stabil vásárló réteget lehet ilyen módon a márkával megismertetni. Ez az a “semmiből jött” népszerűség, amire a legtöbb designer és tervező vágyik.

Hogyan kell ezt az életben elképzelni

A leggyakrabban az Instagramon alkalmazzák az influencer marketinget, de a többi közösségi média platform vagy blogok is alkalmasak rá. A márka/tervező körbenéz, hogy hol találja meg a célcsoportját, talál-e olyan embert ebben, akit sokan követnek. Itt igazából nem a követőszám a fontos, hanem hogy az illetőt egy aktív csoport vegye körül, akik érdeklődnek, véleményük van, kérdéseik vannak. Szerintem minél szűkebb a célcsoport, annál fontosabb ez a csoportaktivitási feltétel.

Ha megvan a potenciális influencer, akkor írni kell nekik. A rutinosaknak általában van email címe megadva az “együttműködésekre”. Az üzenetben írjuk meg, hogy kik vagyunk, mivel foglalkozunk, és mit szeretnénk tőle. Kezdetnek általában annyi is elég csak, hogy “tetszik amit csinál, és szeretnénk együttműködni vele”, mert ha megnézi a termékeinket, egyből tudni fogja, hogy akar-e foglalkozni velünk, stílusban beleférünk-e, nincs-e más korlátozó tényező, amiért nem jó ez neki.

Fel lehet ajánlani neki terméket, cserébe írjon róla, vagy hordja, vagy használja. Ha felmerül, akkor nyugodtan mondhatjuk, hogy pénzt tudunk/nem tudunk fizetni neki, és érdemes olyan influencerekkel dolgozni, aki a mi igényeinek is megfelel ilyen téren, vagyis ha nem akarunk fizetni neki, akkor keresni mást, ha a kinézett illető pl pénz kér, de mi nem szeretnénk/nem tudunk adni.

Fontos, hogy mivel ezek az emberek a hitelességükből (is) élnek, így ne várjuk el, hogy olyat írjanak/mondjanak rólunk, amit nem gondolnak, mert nem fogják ezt megtenni. Ezért is fontos, hogy megtaláljuk azt az embert, aki a termékünket valóban szeretni fogja és értékeli (általában az eddigi megjelenései alapján tudni lehet, hogy az illető mit szeret, mit nem szeret), mert így tud csak őszintén jót mondani/írni róla, márpedig a követői ismerik, és tudják mikor lelkesedik valamiért igazából.

Érdemes a kevesebb követőszámmal rendelkezőket inkább keresni. Instagramon az a tapasztalatom, hogy nemzetközi téren kb 60 ezer követő a kritikus szám, ami fölé nem érdemes menni, mert onnantól (a kivételektől eltekintve) nem nagyon fognak foglalkozni velünk ha csak terméket tudunk felajánlani. Viszont simán lehet, hogy több kevésbé ismert bloggeren keresztül elérünk akár százezer embert is, ami már egy elég nagy csoportot le tud fedni. (Meg önmagában a követők száma nem elegendő, mint fentebb írtam.)

Ha azt tapasztaljuk, hogy nem válaszolnak a megkeresésünkre, akkor két hiba lehet: nem nézik a felületet, ahol írtunk (pl Insta üzenet), vagy nem jó embernek írtunk. Összességében az a jó irány, ha ötből legalább egy válaszol nekünk.

Amit még érdemes megemlíteni, hogy az influencer marketing nem igényli feltétlenül a nagy közösségi média aktivitást a márkától, ugyanis itt nem mi reklámozzuk magunkat és a látogatók úgy jönnek hozzánk, hanem más ajánl minket, és nem gond ha éppen nincs friss poszt az Instagram/Facebook fiókunkban (vagyis nem gond ha éppen valaki pár napra-hétre éppen elhanyagolta azt). Persze nem árt, ha van, és ha megnézik a profilunkat akkor legyen ott azért sok kép és termék és mindenféle érdekesség, mert így tudjuk az egész márkát megismertetni velük.

Virivee példa

A Virivee egyik influencere Mara (Psychara), akivel most már két éve dolgozunk, és nagyon sokat köszönhetünk neki is, hogy a termékeink nemzetközi szinten ismertek lettek. Ez alatt az idő alatt a követőszámát majdnem megháromszorozta, így most már olyan influencernek számít, akit újonnan most nem nagyon tudnánk már hasonló ajánlattal megkeresni, mint korábban tettük.
Minden olyan új termékből szoktunk neki küldeni, amiről úgy gondoljuk, hogy belepasszol a stílusába és tetszene neki. Ezekből aztán ő választja ki a kedvenceit, és azt látjuk, hogy azokat rendszeresen hordja is és szívesen is posztol róla (a képeken mindig megjelöl minket, innen tudják a követői milyen terméket hord).


Mara mellett vannak persze “kisebb” influencerei is a Virivee-nek, a legkevesebb követőszámmal rendelkező mindössze 7000 követővel rendelkezik, de úgy gondoljuk, hogy az eddigi munkája alapján egy-két éven belül nagyon népszerű blogger lesz belőle, így megelőlegeztük neki mi is a bizalmat (de nem szeretném itt most kiemelni őt).

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető.

 

Összesen
16
Megosztás