Az Etsyn lehetőség van a termékek kiemelésére a keresési találatok között. A hirdetés sokszor jó dolog, mivel lehetővé teszi hogy keresőoptimalizálás vagy eladói tapasztalat nélkül is nézelődőkat majd vásárlókat hozzon az Etsy boltunkba. Igazából ez teszi lehetővé, hogy akár angoltudás nélkül is sikeres Etsy boltja legyen valakinek, mivel nem kell a macerás és pepecselős keresőoptimalizálással vagy közösségi média jelenléttel foglalkozni. A hirdetések látogatókat hoznak, a látogatókból meg optimális esetben vevők lesznek.
UPDATE: a cikket 2020-ban frissítettem.
Az Etsyn lehetőség van a termékek kiemelésére a keresési találatok között. Ilyenkor az Etsy a termék elnevezése és a kulcsszavai alapján dönti el, hogy a terméket mikor szerepelteti a találati oldalon. Egy-egy találati oldalon 4 x 4, összesen 16 hirdetést tud megjeleníteni, úgy, hogy alig lehet észrevenni, hogy hirdetésekről van szó. Az elnevezés alatt kis ‘Ads by … “ jelzi, hogy hirdetésről van szó. Az Etsy vásárlók nem tesznek különbséget a hirdetett és a simán csak a keresőben megjelent termékek között, ugyanolyan arányban kattintanak rájuk.
Miért hirdessünk?
A hirdetés két célt szolgál: megrendeléseket szerezni, és a termékeket optimalizálni.
Hirdetéssel “csak” látogatókat viszünk a boltba, és ha a termék nem jó, nem jól van árazva, túl drága a szállítási költség, vagy nem elég érdekes a látogatók számára, akkor nem fogják azt megvenni.
De az optimalizáció ugyanolyan fontos, mint maga a megrendelés, mert a termék “rendbetétele” nélkül nem lesznek eladások belőle. Ilyenkor többnyire nem a termékkel van a gond, hanem annak “tálalásával”, mert valami nem jó, vagy félreérthető a nézelődő számára. Például a vevő azt hiszi kisebb/nagyobb a termék, hiába van leírva akár több mértékegységben is a mérete.
A hirdetés segít ezekre a hibákra gyorsan fényt deríteni, mivel nagyon rövid idő alatt sok látogatót irányít a termékhez, és a nézelődők viselkedése egy csomó információt közöl, ráadásul olyat, amit más módon nagyon nehezen tudunk megszerezni.
Például sok információt közöl, hogy megjelenik a hirdetés, de nem kattintanak rá. Ebben az esetben a termék fotójával van gond, vagy nem releváns kifejezésre jelenik meg a keresőben. A keresési kifejezéseket vissza lehet ellenőrizni a hirdetéseknél (a hirdetett termék alatt megjelenik, a “searched terms” link, ott mutatja, hogy milyen keresésre jelent meg a hirdetés) így ha azzal nincs gond, akkor egyértelmű, hogy nem jó a fotó, és valamit változtatni kell rajta. Lehet csak valami félreérthető a képen, vagy csak simán nem jól látható rajta a termék.
Vagy másik eset, hogy megjelenik a hirdetés, sokan rá is kattintanak, de mégsincs vásárlás. Ebben az esetben, a termék leírásával, részleteivel van valószínű valami probléma. De az is érdekes probléma, ha látszik, hogy egyik hónapban sokan kattintanak a hirdetésre, a másikban meg nem.
Az ilyen jellegű adatelemzés rendkívül sokat segíthet, mert sok esetben jól látszik, hogy min kell változtatni, ami után már jönnek a megrendelések is.
Az Etsy hirdetési rendszere
Az Etsy PPC, pay per click hirdetési rendszerű, vagyis nem a megjelenésért, hanem akkor fizetünk, hogy valaki a hirdetésre kattint, vagyis megnézi a terméket. Ez azt jelenti, hogy mindegy hányszor jelenik meg a hirdetés, ha egyszer kattintottak rá akkor csak egyszer fizetjük ki a hirdetés díját.
Az Etsy hirdetési rendszere USA dollár elszámolású, így ha Euró van a boltodban beállítva, a hirdetési költségeket és költéseket akkor is dollárban fogod látni. Csak ezért nem érdemes dollárra állítani a bolt pénznemét, számoláshoz inkább csak át kell váltani, erre például tökéletes ez az oldal is.
Kattintási ár
Az Etsyn 2019. óta automata licitű a kattintási ár, vagyis nem lehet már manuálisan beállítani a maximumot neki, ezért nagyon felmehet a hirdetés ára egyes esetkben. A kattintási árak akár napközben is változhatnak, mert pl. megjelenik több másik hirdető, akik felfelé tolják az árat. A hirdetések addig jelennek meg, amíg a napi keret engedi.
Mit hirdessünk?
Már sok eladással rendelkező bolt esetében a legtöbb eladásokat hozó termékeket. Itt érdemes lehet azokat a termékeket is hirdetni, amikből nem adtunk el sokat darabra nézve, de a látogatók számához képest viszont sok az eladások száma.
Új vagy kevés eladással rendelkező boltnál meg igazból bármit, de érdemesebb azokat a termékeket, amik várhatóan több megrendelést hoznak majd.
Többnyire 5-10 terméket elegendő hirdetni, de van amikor csak egyetlen terméket éri meg.
Meg tudjuk mondani, hogy milyen terméket reklámozunk, mennyiért és mennyi ideig, azonban nincs beleszólásunk arra, hogy a termékeink mely kulcsszavakra jönnek fel, azt csak indirekt módon tudjuk befolyásolni azzal, hogy kiszedünk vagy beteszünk plusz kulcsszavakat a termékhez.
Mennyi ideig hirdessünk?
Minimum 2-4 hétig, mivel ennyi idő szükséges, hogy elegendő adat gyűljön össze az elemzéshez. Új boltok esetében ez idő alatt valószínű nem lesz vásárlás a hirdetésből, de mint írtam, ez is fontos infó, mert segít kideríteni, hogy min kell változtatni a terméken vagy annak leírásán.
Ha az első 30 napban volt megrendelés a hirdetésből és látszik, hogy megérte, akkor mindenképpen érdemes tovább is hirdetni.
Ha nem volt eladás, akkor érdemes leállítani a hirdetést és elemezni, hogy melyik termék, milyen kulcsszavakra jött fel (ez fontos infó amúgy is), hányszor jelent meg, mennyien kattintottak rá, van-e termék, amire többen kattintanak, stb. Meg kell nézni, hogy min kell változtatni a termék megjelenésén, ha kevés volt a kattintás.
Napi hirdetési keret (daily budget)
Mivel előre nem lehet tudni, hogy hányszor jelenik meg a hirdetés, és hányan kattintanak rá, így napi hirdetési keretet kell megadni, ami miatt nem tud a hirdetési költség elszállni és tervezhető a havi költsége.
A hirdetési keretet új boltoknál nem érdemes napi 2 dollár fölé vinni, mivel várhatóan nem lesz megrendelés a hirdetésből az első hónapban. De ha valaki gyorsan akar eredményt, akkor lehet magasabb napi limitet is beállítani és a “tesztelést” csak 1-2 hétig hagyni. Az elköltött összeg ugyanannyi lesz, mint ha kevesebb összeggel hosszabban hirdetnénk.
Azoknál a boltoknál, ahol a hirdetések megrendeléseket hoznak, nyugodtan lehet emelni a korábbi napi limitet és megnézni, hogy emelkedik-e a megrendelések száma.
Lehet olyan, hogy a hirdetési keret kihasználatlan marad, ebben az esetben általában nagyon kevés a kulcsszó, amire a hirdetés megjelenik, vagyis bővíteni kell például a termék címkéit.
Hirdetések elemzése
Mindenkinek javaslom, hogy próbálja ki a hirdetéseket. A kezdőknek azért, hogy segítsen kideríteni, hogy mit kell változtatni a termékeken, a profiknak meg azért, mert kiszámíthatóan lehet növelni az eladások számát.
Ez a cikk egy nagyon rövid és tömör összefoglaló volt, de akit érdekel jobban ez a téma, vagy szeretné átlátni, hogy mit is jelent a hirdetési adatok elemzése és hogyan lehet azokat a hasznunkra fordítani, azoknak írtam egy elég hosszú letölthető útmutatót, ahol egészen az alapoktól a profi szintig elmagyarázom, hogy miket kell beállítani, mit érdemes pontosan hirdetni, és milyen költséggel. Hirdetésből megrendeléseket szerezni nem szerencse kérdése, hanem nagyon jól kiszámolható, hogy melyik terméket érdemes hirdetni, milyen az ideális licit hozzá, és mennyi nyereség lesz majd rajta a hónapban.
Itt találjátok az útmutatót:
…..
Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető. Nem sok levelet küldök, tényleg csak a legfontosabbakról.
Van több Facebook csoportom, ahova segítségért tudsz fordulni vagy csak tanulni a többiek tapasztalataiból. Egy általános csoport külföldi értékesítéssel kapcsolatban, ahol mindenről kérdezhetsz, amit itt az oldalon olvasol.
Ha Etsy bolt nyitásán gondolkodsz vagy van már Etsy boltod, akkor lépj be az Etsy boltokat segítő csoportomba a Facebookon.
Az Amazon Handmade boltokat segítő csoportot pedig itt találod.