Az Etsy bejelentette, hogy az amerikai vevőknek nyár közepétől azokat a termékeket fogja ajánlani a piactéren, amik ingyenes szállítással rendelkeznek (ez max. 35 dolláros vásárlási limithez lehet kötve). Ez enyhén szólva is botrányt robbantott ki az Etsy eladók között.

Itt az ideje, hogy megnézzük, hogy mit is jelent ez az ingyenes szállítás, és mit is lehet kezdeni vele eladóként, nem csak az Etsyn, hanem más piactereken vagy akár a saját webáruházban.

Az Etsy már egy ideje teszteli a szállítási árak hatását a vásárlásokra, az idén volt már olyan akciója, hogy átvállalta egyes boltok szállítási költségét és nézte, hogy emelkedik-e a vásárlók száma. Ezzel még mint vásárló is találkoztam egy a kosaramban lévő terméknél, amire látszott, hogy nem az eladó állja a szállítási költséget.
A kanadai vásárlóknál meg év eleje óta az ingyenes szállítással rendelkező boltokat sorolja előre és nézi, hogy milyen változások történtek ez idő alatt a vásárlói szokásokban.
A mostani bejelentés egyértelműen erre a két tesztre a reakció, úgy látszik bebizonyosodott, hogy nagy átlagban a vevők többet vásárolnak, amennyiben a termékekhez ingyenes szállítás kapcsolódik. Viszont biztosak lehetünk benne, hogy ez nem csak az Etsyre és ennek a piactérnek a vásárlóira igaz.

Mit is jelent az ingyenes szállítás?

Fontos nagyon gyorsan leszögezni, hogy mind az eladók, mind a vevők tisztában vannak azzal, hogy nem létezik ingyenes szállítás, azt valakinek mindenképpen ki kell fizetnie.
Amikor valaki ingyenes szállítást kínál, akkor többnyire teljesen vagy részben beépíti a költségét a termék árába, vagy valami más forrásból finanszírozza annak a költségét.

Viszont egyértelműen látszik a trend, hogy ma már nem az olcsó termékek érdeklik feltétlenül a vevőket, ugyanis ezek mellé gyakran nagyon magas szállítást kínálnak az eladók (amit engedtek a termék árából azt hozzácsapták a szállítási költséghez), így elege van a vevőknek, hogy átláthatatlan a rendszer, hogy nem lehet előre tudni, hogy mennyi is lesz a végső összeg, amit igazából fizetniük kell a kasszánál.

Olyan ez, mint a hitelek díjai pár éve Magyarországon. Hirdettek egy hitelt, olcsó 4%-os hitelként, aztán kiderül az apró betűs szövegben, hogy van még ott másik 3% díj valamire, és aztán a szerződésből kiderült, hogy van még ott pluszban megint egy díj, és végül a teljes összeg kijött 12%-ra. A szabályozással viszont oda jutottunk, hogy megjelent a THM, a teljes hiteldíj mutató, és máris könnyebb összehasonlítani, hogy melyik szolgáltatást válassza az ember. Ugyanez a funkciója az egységárra vetített árnak is a boltokban, amit most már minden terméknél fel kell tüntetni, és nem probléma összehasonlítani a 80 darabos készletet a 120 darabossal, illetve egy pillanat alatt kiderül, hogy a nagyobb kiszerelés a mogyorókrémből valójában néha drágább, mint a kisebb.

Az online kereskedelemben is eljutottunk oda, hogy a vevők igénylik, hogy már a vásárlás megkezdésekor lássák, hogy mennyi lesz a pontos fizetendő összeg, nem szeretnének még plusz díjakat látni a pénztárnál. Ez ráadásul egyre inkább igaz a fiatalabb vásárlókra (Y generáció fiatalabb tagjaira és a Z generációra). Az ingyenes szállítás ezt a funkciót tölti be számukra, tudják, hogy nem ingyenes, és úgy tekintenek rá, hogy “shipping included”, vagyis a szállítás az árban van.

Mit jelent az ingyenes szállítás az eladóknak?

Az biztos, hogy aki az Etsyn organikusan, keresőoptimalizálással (vagyis hirdetés nélkül) amerikai vevőket szeretne, annak be kell építenie az árába a szállítási költséget. Ez lehet olyan formában, hogy 35 USD vásárlás fölött válik csak ingyenesség a vevő számára a szállítás. Az ingyenes szállítás az Amazonon és az Ebayen már rég óta plusz pontot ér a keresőben megjelenéshez, így az Etsy ezzel csak igazodott a többi piactérhez és a vevői igényekhez.

A hirdetett termékeknél továbbra is ugyanúgy megjelennek a termékek, így ott nincs szükség az ingyenes szállításra, így ez biztosan megoldás lehet azok számára akik nem akarják vagy egyelőre nem tudják beépíteni a szállítási költséget az árba.

Az ingyenes szállítás csak az alap szállításra kell, hogy vonatkozzon, vagyis a drágább szállítási megoldásokat nem befolyásolja. Így aki eddig csak futárral szállított, annak érdemes bevezetnie egy olcsó, alap szállítást, és a futárral szállítást meghagyni shipping upgrade-nek. Vagy aki eddig ajánlott postai csomagként küldte a termékeit, annak lehet érdemes most átállnia a sima postai levélre. Erről olvasd el az előző cikkemet.

Nagyon olcsó termékek szállítási díja

Nagyon olcsó terméknél nem könnyű a termékbe építeni a szállítási árat, mert nagyon megdobja a termék árát, főleg ha több terméket is vásárolni szoktak.
Ha hasonló árkategóriában vannak a termékek, akkor meg meg kell nézni, hogy átlagosan hány terméket vásárolnak a boltból. Lehet hogy egyesével a postaköltséget hozzáadva valóban magas egy-egy termék ára, de ha tudjuk, hogy átlagosan három terméket vesz egy vásárló, akkor érdemes három felé osztani a szállítási költséget és úgy beépíteni az árba. Ehhez persze már kell több hónapos statisztika, hogy ki lehessen számolni, hogy mennyi az egy vevőre eső eladott termékek száma, de onnantól nagyon magabiztosan lehet használni ezt a számot, mert havi szinten nem lesz mínuszban a bolt a kevesebb szállítási költség miatt.

Érdemes lehet termékcsomagokat összerakni a tipikusan együtt vásárolt dolgokból, ezeknél meg már nem gond a szállítási ár hozzáadása.

Illetve lehet még mennyiségi kedvezményt is bevezetni a boltban, például 3 termék vásárlása esetén $5 kedvezmény a vásárlásból. Az ilyen akciót erősen kommunikálni kell, minden termék leírásánál, a fényképekhez feltöltve és a bolt fejlécén is megjelenítve.

Nehéz vagy nagy termékek szállítási díja

Sokan tiltakoznak, hogy ők nem akarnak 30-50 dollárt/eurót beépíteni az árba, mert túl drága lesz a termék. De azt kell megérteni ebben az esetben is, hogy végül a vevő ugyanannyit fizet a szállítással együtt.
Meglepő módon elég sok helyen olvastam, hogy a nehéz és nagy termékek magas szállítási árának a beépítése nem csökkentette a megrendelések számát. Ez valószínű amiatt van, hogy a vásárlók valójában tisztában vannak vele, hogy az ilyen jellegű termékeknek kb. mennyi lehet a szállítási költsége és számolnak vele, sőt egyből tudják, hogy belefér-e a keretbe nekik, így a konverziós aránya még akár nőhet is a termékeknek.

Ebben az esetben inkább az a nehéz, hogy elképzelhető, hogy a szállítási díj az USA-ba 50 dollár, de az EU-ba csak 20, akkor az európai vevőknek tényleg túl magas lesz az összeg, ha az amerikai szállítást építjük be az árba.
Erre az a megoldás, hogy lemásoljuk a terméket, és egyik terméket csak az USA-ba szállítjuk, a beépített szállítási költséggel, a másik terméket meg pl csak az EU-ba a kevesebb szállítási költséggel. Ebben az esetben az Etsyn a keresőben alapból meg sem fog jelenni az a termék, amit a vásárló országába nem szállítunk.
De az Etsy például már dolgozik az ország specifikus akciókon, és az meg fogja oldani ezt a problémát, mert egyszerűen be lehet majd állítani, hogy EU vevőknek van 20 dollár kedvezmény a terméken.

Ingyenes szállítás $35 felett

Azoknál a termékeknél, amik a 35-40 dolláros ár körül kaphatóak:
Érdemes lehet levinni a termék egy részének az árát 35 dollár alá. Mert ebben az esetben egy termék megvásárlása még nem biztosít ingyenes szállítást, viszont a termék vonzóbb lehet azoknak, akik az árat nézik. A termékek másik felét meg felfelé kell árazni, hozzáadva a kb. szállítási költséget (vagy azok arányos részét ha amúgy általában több terméket vásárolnak a vevők), mert akkor ezek a termékek már ingyenes szállítással mennek, így a vevők azon része is megtalálja a neki való termékeket, aki erre figyel.

Termékek, amik 16-20 dollár körül vannak:
Itt gyakorlatilag ugyanazt érdemes eljátszani, mint a drágább termékeknél. Érdemes a termékek egy részének az árát levinni $17.50 alá, mert így mindenképpen két termék megvásárlása kell már az ingyenes szállításhoz, de hogy kínáljunk valamit a másik oldalnak is, egyes termékeknek meg érdemes felvinni az árát a szállítási árral növel összegre. Ha ezekből a termékekből adunk el többet, akkor a plusz beépített szállítási költség kompenzálja a kieső oldalt a csökkentett árú termékeknél.

De vannak, akik nem akarnak árat csökkenteni:
Többször is hallottam már a termékek fenti módon történő leárazásával kapcsolatban, hogy “Nem fogom csökkenteni az árat, hiszen sokat dolgoztam ezzel a termékkel, nehogy már még kevesebb pénzt is kapjak érte“. Ez a hozzáállás viszont nem jó üzleti gondolkodást tükröz. Hosszú távon ugyanis mindegy, ahogy egyes termékek szállításán bukunk, ha mellette vannak olyan termékek, amiken meg pluszban nyerünk. Annyi a fontos, hogy az eddigi eladások alapján megfelelő arányban csökkentsük és növeljük a termékek eladási árát, illetve ha szükséges akkor hosszú távon igazítsuk ki ezeket. Itt nagyon fontos, hogy ne a heti/havi veszteséget nézzük, hanem érdemes nagyobb időszakot alapul venni, mivel lehet csak több megrendelés esetén egyenlítődik ki a szállítási veszteség és nyereség.

Ráadásul az újfajta árazásnak sok plusz pozitív hatása is van:
Egyik, hogy emiatt szétcsúszik az árak eloszlása (lesznek olcsóbb és drágább termékek azonos kategórián belül), és a drágább termékeket is könnyebben fogjuk tudni eladni, mivel hitelesebbnek fognak tűnni. Ha a vevő az olcsó termékért jó minőséget kap, akkor elfogadja, hogy a drágább termék is jogosan drágább, mert talán jobb minőség vagy valamitől egyedibb/ritkább, így mindig vannak vevők, akik presztízsből is a drágábbat veszik.
A másik plusz pozitív hatás, hogy ha az egyes olcsóbb termékek miatt több megrendelésünk lesz, akkor jobb munkakihasználásunk lehet, több alapanyagot olcsóbban tudunk megvenni, adott esetben végre ki tudjuk szervezni az egyes folyamatokat, vagy meg tudunk venni végre olyan eszközöket, amire eddig nem volt pénz, vagy nem lettek volna eléggé kihasználva. Vannak nagy cégek, akik pl az termékek árának a csökkenésével annyival több terméket tudnak értékesíteni, hogy a szállító cégtől jobb ajánlatot kaptak (a több szállítás miatt), és az pont annyival lett kedvezőbb, mint amit csökkentettek a termék árán. Vagyis sokkal több megrendelésük lett, de nem csökkent a nyereségük.

Minden ár változtatást érdemes tesztelni, figyelni, hogy melyik megoldás válik be, és hosszú távon azt alkalmazni.
Az egyértelműnek látszik, hogy a fiatalabb korosztály számára érdemes beépíteni a szállítási költséget az árba, de koránt sem biztos, hogy az idősebb korosztály is így gondolkodik. Így akinek a célcsoportja elsősorban a középkorúak vagy az idősebbek, annak különösen fontos, hogy tesztelje az árazását.

Érdemes törekedni rá, hogy a saját webshopunkban vagy a különböző online piactereken (35 dollár feletti vásárlásnál) ingyenes szállítással kínáljuk a termékeinket, nyugodtan építsük be ezt részben vagy egészben a termékek árába. Aki nem tudja ezt megoldani, azoknak nagyon világosan és átláthatóan kell a szállítási költségeket kommunikálni, lehetőleg még a kosár előtt, hogy mennyibe fog kerülni a szállítás.

…..

Van több Facebook csoportom, ahova segítségért tudsz fordulni vagy csak tanulni a többiek tapasztalataiból. Egy általános csoport külföldi értékesítéssel kapcsolatban, ahol mindenről kérdezhetsz, amit itt az oldalon olvasol.
Ha Etsy bolt nyitásán gondolkodsz vagy van már Etsy boltod, akkor lépj be az Etsy boltokat segítő csoportomba a Facebookon.
Az Amazon Handmade boltokat segítő csoportot pedig itt találod.

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, vagy iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető. Nem sok levelet küldök, tényleg csak a legfontosabbakról, és általában vannak kifejezetten csak a feliratkozóimnak szóló cikkeim.