Áprilistól változik az Etsy hirdetési szolgáltatása. Az Etsy Adsból kikerül a Google Shopping, és innentől ismét kizárólag az Etsy oldalain belül a találatok között jelennek meg ezek a hirdetések.
Eddig az Etsy Ads napi hirdetési keretében nem volt lehetőség kontrollálni, hogy a hirdetési összeg melyik része menjen a belső és a külső hirdetésekre. Sok eladó panaszkodott, hogy a Google Shopping felemészti a hirdetési költséget, és nem hoz eladást, illetve túl magasra mentek a kattintási költségek, ami szeptember óta sajnos manuálisan már nem állítható.
Sokan figyelmeztettek már a szeptemberi bevezetésekor is, hogy a manuális licit kivezetése mellett nagy hiba a Google Shoppingot kötelezően ráerőltetni a hirdetőkre, amit úgy néz ki mostanra az Etsy is belátott, és így 5 hónap után ezzel a lépésével próbál korrigálni.
Ez a korrekció mindenképpen jó irány, viszont mivel már jelenleg is nagyon sok hirdető van, és most még több várható, így a manuális CPC licit hiánya miatt a hirdetési árak emelkedésére lehet számítani az Etsyn.
(A CPC licitet nem ismerőknek: ez lehetővé teszi, hogy a hirdető maga szabályozza, hogy mennyit és milyen áron hirdet, amivel pontosan meg tudja mondani, hogy milyen hirdetési költség mellett milyen bevétel várható a reklámból. Régen működött az Etsyn is, 2019. szeptemberben szüntette meg az Etsy nagyon sokak felháborodására.)
Etsy offsite, jó lehet, de mégsem mindenki boldog miatta
Az Etsy Ads mellett áprilistól megjelenik egy új hirdetési szolgáltatás, az Etsy Offsite. E kereteben az Etsyn hireti a saját felületén kívül a termékeket a Facebookon, Instagramon, Pinteresten, és a Google felületein.
Az ebben résztvevők termékeit az Etsy teljesen saját elképzelések szerint hirdeti, ott és annyiért amennyiért akarja, ebbe semmi beleszólása nincs a boltoknak, viszont cserébe az Etsy sikerdíjjal dolgozik, csak akkor van díja, ha eladás lesz belőle. Ez a díj nettó 12-15% (vagyis az összegre még Áfa jön, de én a cikkben a nettó árakat említem).
Ez nagyon jó ajánlat lehetne, és az eladók nagy részének az is, de ismét sikerült az Etsynek csúnyát lépni, ugyanis az Etsy Offsiteot az áprilisi bevezetésétől kötelezővé tette a 10 000 amerikai dollár (kb. 3M Ft.) éves bevételnél forgalmasabb boltoknak. Az ilyen formán kötelezően részt vevő boltok hirdetésből eladás utáni jutaléka csak 12% lesz.
Vagyis a $10K forgalom alatti boltok ha akarnak jelentkeznek, nekik 15% az eladások utáni jutalék, a $10K fölötti boltoknak kötelező részt venni és csak 12% a jutalék.
A $10K alatti forgalmú boltoknak ez mindenképpen egy jó lehetőség, mert fix és tervezhető költség mellett rizikómentesen tudnak hirdetni és több megrendelést szerezni. Elképzelhető viszont, hogy ezen boltok termékeit kevésbé fogja hirdetni az Etsy, így lehet nem fog sok plusz megrendelést hozni.
Ez a 15% jutalék elég sok a boltok egy részének, de aki ki tudja használni, azt gyorsan hozzásegítheti, hogy a nagyobb eladók közé kerüljön.
A $10K feletti forgalmú boltoknál problémás viszont a kötelező részvétel. Az eddig is hirdető boltoknak várhatóan ez nagyon jó ajánlat, mert a saját tapasztalatból is tudom, hogy a 12% hirdetési költség nagyon alacsonynak számít, így itt a boltok nagy része várhatóan jobban fog járni ezzel úgy, hogy nem kell aggódnia a hirdetési költség elszállásától.
Van viszont egy réteg, aki eddig nem hirdetett (és szíve szerint most sem hirdetne) mert van elég megrendelése, nem szeretne tovább növekedni. Nekik a kötelező hirdetés gyakorlatilag az eladási jutalékok emelkedését jelenti (nem 12%-kal persze, mert ezen boltoknak a forgalom eddig hirdetés nélkül jött, de 1-3% emelkedést hozhat).
Szerintem jobb lett volna a határt fentebb, 20 000 dollár éves forgalomnál meghúzni, mert ez a mostani alacsonyabb még túl sok boltot érint rosszul. $20K felett már inkább érdekeltek a boltok a nagyobb bevételben és több eladásba.
Majd a gyakorlatban derül ki, hogy teljesít ez a hirdetési modell. Az látszik, hogy az Etsy eladók félnek a hirdetési eredmények manipulációjától, amire ugyan semmi okuk, azonban az transzparencia hiánya és a kontroll lehetőségének a hiánya miatt ez teljesen jogos érzés.
…..
Van több Facebook csoportom, ahova segítségért tudsz fordulni vagy csak tanulni a többiek tapasztalataiból.
Ha Etsy bolt nyitásán gondolkodsz vagy van már Etsy boltod, akkor lépj be az Etsy boltokat segítő csoportomba a Facebookon.
Az Amazon Handmade boltokat segítő csoportot pedig itt találod. Egy általános csoport külföldi értékesítéssel kapcsolatban, ahol mindenről kérdezhetsz, amit itt az oldalon olvasol.