Ma már vélhetően senkinek sem kell elmagyarázni, hogy milyen fontos a hírlevéllista építése, és erre az Etsy-n is érdemes figyelni, különösen, hogy itt nem csak az érdeklődőkből, hanem a vásárlók közül is tudunk feliratkozókat szerezni.

Az Etsy és a legtöbb online kézműves piac sem kínál felületet a hírlevélre feliratkozásra, azonban elég sok helyen fel tudjuk erre hívni a figyelmét a vásárlóknak. Nem kell sokat várni tőle, nem fognak a feliratkozók lerohanni minket, de mivel nem kell fizetnünk érte, nem baj ha csak lassan gyűlnek, és rendkívül értékes mindegyik feliratkozó, hiszen részben már korábbi vásárlókról beszélünk, akik ha elégedettek voltak a termékünkkel akkor utána már könnyebben tudjuk őket újabb vásárlásra bírni. Ne legyünk kishitűek, a korábbi vásárlókból egy sokkal kisebb, akár csak egy százas lista is nagyon sok megrendelést tud generálni, és akár többet is érhet, mint egy több ezres hírlevél lista, amin csak olyan érdeklődők vannak, akik még sosem vásároltak tőlünk.

Ha már van hírlevélrendszer, amit használunk, akkor ott érdemes egy csak az Etsy-ről jövő feliratkozóknak egy külön listát csinálni, esetleg külön feliratkozó oldalt, ahol az Etsy bolt neve és linkje is megtalálható. Ha több online kézműves piacon is fent vagyunk, mindegyiknek külön listát érdemes indítani.
Ha eddig nem gyűjtöttük a feliratkozókat, akkor itt az ideje, hogy regisztráljunk az egyik szolgáltatónál (érdemes valamelyik ingyenest kipróbálni kezdésként pl: Mailchimp, Mailerlite) és létrehozzuk az első listánkat és feliratkozó oldalunkat.

Hírlevél feliratkozó link

Ha a feliratkozó oldalunk linkje külső szolgáltatóra mutat (pl Mailchimp), és nem a saját weboldalunk aloldala (boltnév.com/newsletter) akkor fontos, hogy milyen címen érhető el a hírlevélre feliratkozás, mivel az Etsy-n a külső linkek csak szövegként jelennek meg (vagyis nem kattinthatóak, így többnyire ki kell másolni a címet, vagy beírni kézzel a böngészőbe, így jó ha könnyen leírható a link) és emellett nem is mindegy, hogy mit lát a nézelődő.

Ha szolgáltató rövidített feliratkozó oldal címeket használ, az nem túl szép leírva, és néha eléggé “barátságtalanul” is néz ki. Például itt van a Design Mentor hivatalos feliratkozó linkje a Mailchimptől: https://eepurl.com/c4FoeX. Bevallom, ha egy ilyen linket látok,  nem szívesen kattintok rá, és valószínű elég sokan mások is így vannak ezzel, szeretem ha valami sejtésem van, hogy mire is kattintok éppen rá.
Erre a problémára szerencsére van megoldás, mégpedig az URL rövidítő szolgáltatók, amik nem csak rövidítenek, hanem nekünk még fontosabb, hogy akár egyedi linket is tudnak a mi krikszkraksz feliratkozó linkünkből csinálni.

A bit.ly-t tudom ajánlani, mert ingyenes és rendkívül egyszerű a használata. Érdemes regisztrálni a használatához, mivel a linkek használatáról (vagyis hányan kattintottak rá) statisztikákat is kapunk ebben az esetben (ha regisztráltunk, ugyanis amúgy regisztráció nélkül is használható, de akkor nincs statisztika). Kattintsunk az oldalon a jobb felső sarokban a “Create Bitlink” narancssárga gombra, illesszük be a linket a megjelenő beviteli mezőbe. A megjelenő új panelen a “Customize” részen tudjuk a címet szerkeszteni úgy, hogy a link eleje minden esetben bit.ly lesz. Mivel az egyszerű címek nagy része már foglalt lesz, ezért érdemes részleteket is megadni a linkhez, így például a Design Mentor korábban említett ronda krikszkrakszos URL-jéből csináltam egy https://bit.ly/DesignMentor-hirlevel linket. Hosszabb lett a link, mint az eredeti, de értelmes a szöveg ezért könnyebben vezeti a szemet, és egyből bátrabban is kattintanék egy ilyenre (azzal együtt is, hogy maga a link elnevezése még nem biztosíték arra, hogy mi van a link “mögött”). A Virivee Etsy-s hírlevél feliratkozó linkje meg ez: bit.ly/virivee-discounts.
Az Etsyre szánt feliratkozás linkjét mindenképpen angolul írjuk, és lehet például ez: https://bit.ly/BOLTNÉV-newsletter. A Virivee Etsy-s hírlevél linknek direkt válaszottam a “virivee akciók” elnevezést, mivel ezzel is próbálom még inkább azt sugallni és a feliratkozásra rávenni az embereket, hogy itt nem sima hírlevélről van szó, hanem akciókról fognak értesítést kapni.

Hol jelenjen meg a hírlevél feliratkozás link

Bárhol, ahol a boltunk látogatói találkozhatnak vele, és mindenhol, ahol a vásárlóknak üzenni tudunk. A lenti lista az Etsy felépítését követi, de hasonló módon a legtöbb kézműves piac felületén és rendszerén tudunk feliratkozókat gyűjteni.

A bolt fejléce

A fejlécbe érdemes beletenni a feliratkozás linkjét is sok más dolog mellett (ezekről később lesz egy külön poszt). Nem kell, hogy hangsúlyos legyen, de lehet, hogy valaki csak ezt veszi észre. Mivel az itt megjelent linket kimásolni sem lehet (mert a fejléc egy kép), ezért különösen fontos, hogy könnyen leírható legyen a link. (Külön posztban írok majd arról, hogy mit érdemes még a fejlécben megjeleníteni.)

Ez a fejléc most nem a legrendezettebb, azonban a nekünk fontos dolgok megtalálhatóak rajta. Minden boltnak más fontos, és ezért mást érdemes feltüntetni.

Shop Announcement / üzenőfal

Itt csak egy bekezdésnyi hely áll rendelkezésünkre, így ide csak a legfontosabb infókat érdemes betenni, így például a hírlevél linkjét és az Instagram profil elérhetőségét. Jó tudni, hogy az emotikonok látszanak itt is, így a tartalmi elválasztáshoz és kiemeléshez tudjuk használni őket.

About oldal

Ide lehet picit több infót is tenni, hogy miről fogunk írni, milyen gyakran fogunk hírlevelet küldeni és miért is jó ha az illető feliratkozik. Mivel az About oldalt csak nagyon kevesen olvassák el, így aki ezt a szöveget elolvassa, annál már félig sikeresek vagyunk ha jó az “ajánlatunk”.

FAQ

A faq részben az a jó, hogy megjelenik minden termékleírás alatt is, így azok is látják, akik csak véletlenülfutottak bele egy termékünkbe és nem nézik át az egész Etsy shopot.

Updates

Nyugodtan használjuk ki ezt a felületet, mert a minket követő nézelődőket könnyen el tudjuk érni ezzel a lehetőséggel, ha a feltöltött képek leírásába beletesszük a hírlevélre feliratkozás linkjét.

Termékleírások

Érdemes beletenni a linket a termékleírásba is. Szerintem a vásárlók kevesebb, mint 10%-a olvassa el a termékleírást, de ha egy termékünk kikerül pl Pinterestre és ott népszerű lesz, akkor lesznek, akik csak ezt fogják megnézni, így fontos ez a felület is.
Az összes termékleírás legvégére nagyon egyszerűen be lehet szúrni egyszerre ugyanazt a szöveget (a linkünkkel) a Listings/More actions gomb/Edit descriptions funkciójával (jelöljük ki hozzá a szerkeszteni kívánt termékeket).

Most pedig jöjjenek a vásárlóknak kiküldött üzenetek

Vásárlást visszaigazoló üzenet

Ebbe többnyire a megrendeléshez és a teljesítéshez kapcsolódó dolgok kerülnek bele, de miért ne tehetnénk bele a hírlevélre feliratkozás linkjét is?

Shipping notification / Termék postázása utáni üzenet

Ebbe többnyire a szállításhoz és problémakezeléshez kapcsolódó dolgok kerülnek bele, de miért ne tehetnénk bele a hírlevélre feliratkozás linkjét is?

Direkt üzenet / Email

Ez a mindent felülmúló megoldás, viszont nem lehet automatizálni. Nagyon fontos, hogy az Etsy szabályzata alapján nem szabad a vevőket sem emailben sem üzenetben megkeresni azért, hogy megkérdezzük őket, hogy szeretnének-e feliratkozni a hírlevelünkre (és csak úgy hozzáadni őket kérdés nélkül meg aztán pláne tilos). Viszont azt nem tiltja semmi, hogy a termékhez vagy a vásárláshoz kapcsolódóan írjunk nekik, esetleg az kedvezménykupont küldjünk nekik a következő vásárlásukhoz kapcsolódóan, és mellesleg rákérdezzünk, hogy esetleg hozzáadhatjuk-e a hírlevelünkhöz. Fontos, hogy ezt egyből a vásárlás után tegyük meg, vagy amikor kb. megkapta a terméket, ne vegyük fel a kapcsolatot így régi vevőkkel emiatt, mert az már szerintem belecsúszik a tiltott dolgokba.

Nincs jelenleg olyan egyéb megoldás, ami legálisan gyűjtené a feliratkozókat az Etsy-n (AWeber sem)

Akkor jöjjön a végére némi saját statisztika, mit is jelent ez számokban.

A Virivee Etsy boltban mostanáig nem volt a fejlécen feltüntetve a feliratkozás link, de nagyjából az összes többi helyen szerepelt. Így 6 hónap alatt 30 feliratkozó érkezett ezeken a linkeken keresztül (viszonylag sok látogató mellett). Ez kevésnek tűnik, de azon kívül, hogy egyszer be lettek állítva, nem kellett vele semmit sem foglalkozni.
Viszont a vásárlást követő üzenetben megkeresésre (amiben érdeklődünk, hogy tetszik az illetőnek a termék, és felajánlunk egy kupont a következő vásárlásohoz is) 5-ből kb 1 vásárló feliratkozik a hírlevelünkre. Ez már némi munkát igényel, de egy sablon szöveget kimásolva és beillesztve nem igényel ez sem sok erőfeszítést, és ráérünk csak hetente egy napon ezzel foglalkozni még sok vásárló mellett is.

Tetszett a cikk? Kövess Facebookon is, illetve iratozz fel hírlevelemre és értesítelek, amikor több új cikk is elérhető.

Összesen
6
Megosztás